Hvor var brandvagten?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Medmindre branden på Børsen skulle være påsat, fatter jeg ikke, hvordan det kunne gå så galt. At nabobygningen, Christiansborg, brændte ned til grunden hele to gange, var måske mere forståeligt. Det var trods alt i en anden tidsalder uden alskens teknologi og overvågning. Tillad mig at komme med et lille indspark i min egenskab som gammel brandefterforsker i politiet: Jeg husker adskillige brande i beboelsesejendomme, hvor bygningerne har været under renovering, og hvor det efterfølgende blev påvist, at brandårsagen kunne tilskrives såkaldte “hændelige uheld” som følge af de forskellige aktiviteter på stedet.
Når det er sagt, må det undre, at Børsen som nationalklenodie – og under renovering – ikke har været bedre overvåget, enten med teknologi eller som i gamle dage med en decideret brandvagt. Brandvagten i form af et rigtigt menneske havde sin faste plads i teatrene i forne tider. Måske han også er afskaffet – og det hele overladt til teknologien, mens vi sover roligt i vores senge? Med andre ord: Nogen har sovet i timen.
Skal vi værne om Danmark, er det vist på tide, vi snart vågner op. På snart alle parametre er det, som om alt kommer fuldstændig bag på os.