Kvinder er lige så gode soldater som mænd
Kvindelig værnepligt er ikke alene ret og rimeligt, det er også ligestilling. At påstå, at kvinder er dårligere soldater, er noget vås fra modstandere, der har glemt at tjekke, at vi ikke lever i fortiden.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Kvinder er fødemaskiner og mindre begavede end mænd.
Sådan kan essensen af de seneste ugers debat om kvindelig værnepligt opsummeres, når man ser på de udsagn, som eksempelvis Mads Strange, politisk rådgiver i Liberal Alliance og kandidat til Europa-Parlamentet, er kommet med.
Han skriver på X, at mænd er bedre til samtlige sportsgrene, der kræver tankekraft, da de er mere stræbsomme. Det er ærligt talt forstemmende og oprørende, at vi i dagens Danmark skal præsenteres for så forstokkede, afsindige og kvindefjendske udtalelser.
Og han fortsætter i programmet ”Politik på en onsdag” fra radiokanalen 24syv: »Hvis vi gerne vil opretholde en vis befolkningsudvikling, så er det sådan, at hvis en kvinde er blevet gravid, går der ni måneder, før hun kan blive gravid igen. Når en mand lige har gjort en kvinde gravid, så kan han gøre en kvinde gravid igen kort tid efter. Så er kvinders æg så at sige mere værd end mændenes sæd.«
Fra Danmarksdemokraternes leder, Inger Støjberg, hører vi blandt andet i en artikel i Berlingske, at »det er underligt at sige, at nu handler forsvarspolitik ikke længere om at sikre det stærkeste forsvar, men om at svinge med ligestillingsfanen«. Lad os lige lade den stå: Kvinder i forsvaret er altså ikke med til at sikre det stærkeste forsvar.
Jeg har en klar opfordring til de to partier: Vend lige bladene i jeres kalendere – vi er i 2024 og ikke 1950. Vi arbejder i vores samfund med ligestilling på meget brede parametre, hvor de tre grundpiller er, at vi skal have lige muligheder, lige vilkår og lige ansvar. Det gælder naturligvis også for Danmarks forsvar.
Kvinder og mænd har forskellig fysisk, men vi kan ikke reducere spørgsmålet om Danmarks forsvar til dét. Senest har Lars R. Møller, der er kendt for at lede Operation Bøllebank på Balkan i 1994 og er forfatter til bogen ”Kvinder i kamp”, i nærværende avis udtalt sig om sagen:
»Der er ikke nogen forskel på mænd og kvinder. For fysik er ikke det allervigtigste for en dygtig soldat. Det er at have mod, talent og rygrad til at kunne klare sig i forskellige situationer. Og det er ikke mande- eller kvindekompetencer. Det er menneskekompetencer.«
Jeg ved også fra min egen tid i Forsvaret, at kvinder kan være mindst lige så gode soldater som mænd – og endda dygtigere. Og jeg vil vove at påstå, at det ikke mindst gælder i forbindelse med moderne krigsførelse. Vores sikkerhed er et fælles ansvar. Det skal kvinder naturligvis også bidrage til i et moderne land med ligestilling mellem kønnene.
Det er muligt, at Liberal Alliance og Danmarksdemokraterne ikke har tiltro til de danske kvinder, men det har jeg. Forsvarsopgaven handler i lige så høj grad om planlægning, teknologi, information og strategi. Hvorfor i alverden skulle kvinder være dårligere end mænd til den del? Og hvis vi skal sikre, at den stærkeste talentmasse kommer ind i forsvaret, ville det da være tudetosset alene at rekruttere på baggrund af evnen til armbøjninger og kropslig massefylde.
Jeg vil gerne minde om, at vi som land står over for en markant trussel. Vi har krig i Europa, og vi har derfor brug for at opbygge et militær, som både kan forsvare Danmark, som kan deltage i de fælles sikkerhedsopgaver, Nato-alliancen pålægger os, og som kan varetage sikkerhedssituationen i Nordatlanten. Netop derfor løfter regeringen over de kommende år forsvarsområdet med mere end 200 mia. kr. Det er den største generationsinvestering i vores tid og i vores fælles sikkerhed. En investering, der vel at mærke hviler på en bred politisk opbakning.
Af samme grund foreslår regeringen at hæve antallet af måneder, hvor man er værnepligtig, fra 4 til 11 måneder, og at kvinder også skal aftjene deres værnepligt. For vi har også brug for kvinder i forsvaret af Danmark. Det er ret og rimeligt – det er ligestilling.