Fortsæt til indhold
Debatindlæg

EU og Nato er ikke modspillere. Tværtimod

Jeg vil gerne advare mod den falske præmis om, at EU og Nato skulle være hinandens modsætninger. Påstanden kan klart aflives.

Troels Lund Poulsen, forsvarsminister, (V)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Der er brug for militær oprustning i Europa, og EU-medlemslandene skal arbejde sammen militært med at inddæmme truslen fra Rusland. Det går fint, i takt med at vi samarbejder med bl.a. de andre EU-lande i Nato-regi.

Og jeg er enig med Anders Vistisen, som i JP 22/2 også ekkoer, at vi løbende skal styrke forsvarssamarbejdet med allierede og ligesindede nationer. Herunder ikke mindst USA, Canada og Storbritannien, som vi har samarbejdet med i årtier.

Jeg er til gengæld lodret uenig med Anders Vistisen i, at oprustningen er opportunistisk. Og jeg køber ikke argumentet om, at en elite vil udvide EU til en militærunion. Jeg minder stilfærdigt om, at to tredjedele af de danske vælgere – ikke en elite, men et bredt flertal – i 2022 stemte for, at Danmark kan være en del af EU’s helt nødvendige forsvarssamarbejde.

Forsvars- og sikkerhedspolitik er ikke et enten-eller. I en tiltagende usikker verden er det både klogt og nødvendigt, at vi foruden vores medlemskab af Nato udvider vores forsvarsengagement til et tættere samarbejde i EU-regi.

Jeg vil gerne advare mod Vistisens falske præmis om, at EU og Nato skulle være hinandens modsætninger. Påstanden kan klart aflives: De seneste år har vi i praksis set, hvordan de to organisationers respektive kompetencer og instrumenter kan bringes i spil på en koordineret måde. Til størst mulig fælles værdi og effekt. Og med støtten til Ukraine som oplagt eksempel.

Derfor er jeg også glad for, at Vistisens partifæller bakkede fuldt op om forsvarsforligets tekst, hvor vi skrev: »Den 1. juni 2022 stemte et bredt flertal af danskerne for at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet. På den baggrund er forligspartierne enige om, at Danmark helhjertet engagerer sig i Europas sikkerhed og EU’s sikkerheds- og forsvarssamarbejde.«

Det er klogt, for EU-Nato-samarbejdet har aldrig været tættere. Når jeg er til møder i EU, så deltager Natos generalsekretær, Jens Stoltenberg. Når jeg er til møder i Nato, deltager EU’s udenrigsrepræsentant, Josep Borrell. Det understreger, at EU og Nato understøtter hinanden.

EU skal styrke sit sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde – i tæt samspil og i meningsfuld arbejdsdeling med Nato – der har ansvaret for vores kollektive afskrækkelse og forsvar. Og til gavn for vores fælles euro-atlantiske sikkerhed.

Jeg kan nævne mange eksempler på, hvorfor EU i stigende grad er forsvarspolitisk relevant. Et eksempel: militær mobilitet. At vi effektivt kan flytte militære styrker og materiel på tværs af grænser. Det arbejder vi blandt andet på at styrke i regi af et projekt under Det Europæiske Forsvarsagentur. Projektet er åbent for tredjelande. Og USA, Canada og Norge deltager.

Der er ingen tvivl om, at Danmark er bedre stillet uden forsvarsforbeholdet. Vi skal helhjertet udnytte de gode muligheder i EU.