Vil folkekirken nægte mig retten til at blive gift?
Det er tid til at etablere en kirke, der praktiserer næstekærligheden, den prædiker om.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Kære folkekirke, på vegne af mig selv og mange andre borgere i vores samfund: Giv mig et svar. Et entydigt svar. Vil I nægte mig retten til at blive gift?
Det glæder mig at høre om paven i Roms nylig positive udmeldinger i forhold til homoseksuelle vielser. Dog er der stadig uafklarede spørgsmål og uacceptable praksisser, især inden for den danske kirke. Selvom samkønnet ægteskab blev lovliggjort i 2012, tillader vores lovgivning nemlig præster at afvise at vie par af samme køn baseret på ”teologiske overbevisninger”. Dette tillader et smuthul for åbenlys diskrimination forklædt som religion, og det er uacceptabelt.
Min bekymring går på, at vi stadig støtter en institution, der kan legitimere diskrimination mod LGBT+-personer i henhold til loven. Ethvert par, uanset køn eller seksuel orientering, burde have ret til at blive viet i kirken, hvor kærligheden og forpligtelsen til hinanden bør være i fokus. Derfor burde lovgivningen favne bredere. Det burde ikke være tilladt for præster, uanset deres personlige overbevisninger, religiøse eller ej, at fratage folk muligheden for at blive gift. Det ligger ikke inden for deres kompetencer at vurdere eller dømme kærlighedsrelationer.
Vil I nægte mig retten til at blive gift? Jeg håber på et entydigt svar, et klart ja eller nej, så vi som samfund kan vurdere og dermed revidere vores støtte til kirken. Det er tid til at etablere en kirke, der praktiserer næstekærligheden, den prædiker om.
Venlig hilsen fra en kvinde, der måske en dag vil gifte sig med en anden kvinde (uanset om I giver lov).