Vi har brug for blå klimapolitik, Torsten Schack. Mere end nogensinde
Jo, De Radikale har større klimaambitioner end Venstre. Men alle er nødt til at bidrage med klimapolitik.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Politisk ordfører for Venstre Torsten Schack har et besynderligt og lettere desperat indlæg i Jyllands-Posten 18/1, hvor han forsøger at male et skræmmebillede af Radikale Venstre som rene klimatosser og skoser LA’s Alex Vanopslagh for at lægge op til et borgerligt samarbejde på klimaområdet.
Der er ingen tvivl om, at vi radikale har større ambitioner end Venstre, når det handler om den grønne omstilling, så langt har Schack ret. Men han skylder at skrive, at når vi foreslår CO2-afgifter i køledisken og på nyt tøj, ja så foreslår vi samtidig at tilbageføre hver en krone til lettelser i bundskatten.
For det er ægte liberal tankegang at lægge afgifter på dét, der forurener, og så lade markedet finde de rigtige løsninger. Ligesom det er ægte liberalt at bruge hele provenuet på at lette indkomstskatten.
Jeg ved godt, at Venstre har skiftet holdning en del gange i det seneste år, men på et tidspunkt mener jeg da, at partiet også mente, at det med afgifter i køledisken kunne noget?
Lad mig slutte mere konstruktivt, end Schack egentlig lægger op til: Klimakampen og den grønne omstilling har historisk tilhørt og været drevet af venstrefløjen og Radikale Venstre. Men vi radikale har altid søgt at gennemføre de nødvendige forandringer sammen med de pågældende erhverv, ikke imod de samme erhverv.
Vi har været drivende og ambitiøse i vores tilgang til den grønne omstilling, fordi vi opfatter det som en bunden opgave, men også fordi vi ser kæmpe muligheder i omstillingen. Vi oplever i disse år en kolossal opbakning fra erhvervslivet til den grønne omstilling, det er, som om virksomhederne bare venter på Christiansborg.
Derfor har det aldrig været mere afgørende at kombinere den rette grønne regulering med de rette rammevilkår for erhvervslivet. Og derfor har det aldrig givet bedre mening, at de blå partier engagerer sig mere i den grønne omstilling.
I mine øjne er det den dialog, som LA har lagt op til, og som vi radikale gerne deltager i. Forhåbentlig også med Venstre?