Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Den digitale verden slår almindelig pli ihjel

Meget af vores sociale samvær er flyttet til digitale platforme. Det har været med til at få dannelsen til at skride.

Marie Nordahl Sinding-OlsenMedlem af Konservativ Ungdom, sabbatår, Hellerup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I det moderne samfund har vi mistet noget essentielt – den almene pli, der tidligere var en integreret del af vores sociale adfærd. Et af de mest tydelige tegn på denne udvikling kan ses i vores individualisme og mangel på dannelse, hvor mange af os tilsyneladende har opgivet bestræbelserne på at præsentere os selv på en værdig og respektfuld måde over for vores medmennesker.

Jeg ser ofte folk i det offentlige rum iført tøj, der mest af alt ligner noget, man ville bruge i hjemmets intimsfære, hvilket jeg selv oplevede i høj grad på mit gymnasium. Her troppede folk ofte op i noget, jeg ville kategorisere som nattøj med joggingbukser og posede T-shirts. En skole er ikke kun et sted for personlig udfoldelse, men også et læringsmiljø, hvor respekt for både lærere og medelever er afgørende.

Valget af nattøj i skoletiden sender et signal om ligegyldighed og manglende engagement. Påklædning, som tidligere var en indikator for vores vilje til at gøre en indsats for at se godt ud over for hinanden, er nu blevet et offer for den manglende pli. Det vidner om en ærgerlig tendens, hvor vores fremtoning og lysten til at gøre sig præsentabel over for andre, nu bare er blevet svøbt i initiativløshed.

Det er dog ikke kun et spørgsmål om påklædning, men også i forhold til vores hilseformer, høflighed, hygiejne og i det hele taget den generelle tone og atmosfære i vores samfund. Vi har eksempelvis vendt blikket og al opmærksomheden mod vores skærme, når vi bevæger os rundt i det offentlige rum. Blikket er derfor nu fjernet fra vores medmennesker omkring os.

Jeg tror, at en central faktor i dette problem er manglende dannelse. Dannelse er mange ting. Men én af de ting er evnen til at kunne udvise respekt for os selv og andre og at udvikle en forståelse for, hvordan vores handlinger påvirker vores omgivelser. Når vi negligerer aspektet af vores personlige fremtræden, sender vi et signal om, at vi ikke længere værdsætter den gensidige respekt og opmærksomhed, der tidligere var en grundpille i vores samfund.

Med vores samfunds digitalisering er meget af vores sociale samvær rykket over på digitale platforme. Mens de har potentiale til at forbinde os, har de også skabt en platform for selvrepræsentation og narcissisme. Det bliver mere vigtigt at skabe det perfekte billede af sig selv online end at udvise respekt og høflighed over for dem, vi rent faktisk møder i virkeligheden. Den digitale verden har således skabt en illusion af social interaktion, samtidig med at den underminerer vores evne til at skabe ægte forbindelser ansigt til ansigt.

Vi skal erkende, at vores digitale liv ikke bør udelukke vores ansvar over for dem omkring os, således at vi kan genskabe den almene pli og skikkelighed, der engang kendetegnede vores samfund, og dermed skabe en mere givende og respektfuld fremtid for os alle.