Skrot nu det vurderingssystem
Send det håbløse system til skrotpladsen for ubrugelige statslige edb-systemer. Jeg tror, der stadig er plads.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Skatteministeren har tidligere udtalt, at det nye ejendomsvurderingssystem er et højrisikoprojekt. Så vidt jeg ved, har han ikke nærmere defineret, hvad han mener med begrebet, men en tolkning må gå i retning af, at systemet er så fejlbehæftet, at man risikerer, at det ikke kan bruges.
Med de grove fejl, der er påvist, udviser staten og i dette tilfælde Vurderingsstyrelsen en ringeagt over for borgerne. F.eks. hævder styrelsens direktør, at langt de fleste vurderinger er korrekte, men det, man har kendskab til, er jo kun toppen af isbjerget. For omkringliggende huse, hvor jeg bor, er 15 af 20 vurderinger forkerte. Det drejer sig om vurderinger, der både er for høje og for lave.
De lave vurderinger har der næppe været mange (ingen) klager over, men de er jo lige så vigtige at få frem af hensyn til en korrekt beskatning.
Det sidste slag inden systemets vej til skrotbunken kom forleden i form af et brev fra Vurderingsstyrelsen. Her spørger man, om min ejendoms oplysninger i BBR er korrekte, fordi man bruger oplysningerne i BBR til vurderingen.
Tænk sig – flere år efter igangsætning af projektet, udgifter for 4 mia. kr. samt et ukendt milliardforbrug til lønninger i Vurderingsstyrelsen finder styrelsen nu ud af, at BBR ikke indeholder præcise oplysninger. Alle med kendskab til BBR har vidst, at systemet var fejlbehæftet. Ydermere skal indberetning ske både til kommune og til styrelsen – fordi styrelsen ikke har adgang til BBR! Enhver må kunne se, at der er noget rigtig galt.
Det, der efter min mening er helt forkert, er troen på, at et centralt vurderingssystem kan foretage korrekte vurderinger. Det er allerede bevist, at det ikke er muligt, og det er en hån mod borgerne, at man fortsætter.
Jeg har klaget over min grundvurdering, men må vente til 2025 med en afklaring. Min grund blev sammen med tre andre udstykket i 1967. Samme størrelse – 1.200 kvm – og ens vurdering til nu. Vi har levet med den vurdering i 57 år, men nu mener Vurderingsstyrelsen, at de fire grunde skal vurderes forskelligt. Lavest 1.178.000 kr. Højest 1.469.000 kr. eller 300.000 kr. i forskel. Kun en person med lokalkundskab kan afgøre klagen.
Et eksempel fra et sted, vi jævnligt besøger. Det er et feriecenter med 200 privatejede rækkehuse. Eneste forskel er størrelsen: Nogle er på 96 kvm andre på 112 kvm. Flere huse er til salg gennem mægler, så man må antage, at udbudsprisen er rimelig korrekt. Billigste hus på 96 kvm er udbudt til 995.000 kr.
Vurderingsstyrelsen vurderer huset til 2.004.000 kr. Heraf grundværdi 569.000 kr. Et andet hus også på 96 kvm er til salg gennem mægler for 1.195.000 kr., men her mener Vurderingsstyrelsen, at det helt identiske hus, både hvad angår størrelse, grundstørrelse og indretning, nu kun skal vurderes til 940.000 kr., heraf grundværdi 133.000 kr.
Et vurderingskollegium på f.eks. tre lokalkendte mæglere havde hurtigt fastsat en vurdering på 1 mio. kr. Ingen ville kunne klage over denne vurdering, men med et centralt system ville der skulle behandles klager, måske ændres på parametre, der så ville medføre forkerte vurderinger andre steder.
Håbløst – så send systemet til skrotpladsen for ubrugelige statslige edb-systemer. Jeg tror, der stadig er plads.