Socialdemokraterne forsøger at købe den enlige mors stemme
Den socialdemokratiske stat støtter særligt den enlige mor, når hun bidrager til staten, men fjerner på samme tid det økonomiske incitament til at arbejde og gør hende afhængig af tilskud.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Italesættelsen og honoreringen af den enlige mor er blevet billedet på socialdemokratisk værdipolitik. Men et eller andet skurer.
Regeringens skatteudspil gør mig forvirret. På den ene side siger Kaare Dybvad, at jeg skal ranke ryggen og med stolthed hente mine børn som de sidste i institutionen, men på den anden side gør Mette Frederiksen det enormt attraktivt ikke at arbejde. Støtten til en enlig mor på dagpenge er enorm, og forskellen på at arbejde og gå hjemme er marginal.
Jeg er gymnasielærer, men på et tidspunkt var jeg to måneder på dagpenge. Dagpengeperioden fik mig til at overveje, hvorfor jeg overhovedet skulle gå på arbejde igen? Det kan jo aldrig betale sig – økonomisk.
Som enlig mor på dagpenge fik jeg betalt min datters institutionsplads, som var en privat børnehave, jeg fik igennem boligstøtten halveret min husleje, jeg fik børn- og ungeydelse, og jeg fik børnetilskud. Lige pludselig fik jeg også ekstra børnetilskud, fordi inflationen var høj, og så fandt jeg også ud af, at jeg også fik ekstra beskæftigelsesfradrag, da jeg begyndte at arbejde igen.