Nu kan jeg igen stemme på Venstre
SVM-regeringen bliver aldrig min kop te, men jeg er klar til Venstre igen, når Ellemann er væk.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Efter nyheden om, at Jakob Ellemann-Jensen trækker sig som partiformand for Venstre, vil jeg tilkendegive, at jeg atter betragter mig som ”Venstremand”, der igen er klar til at hjælpe partiet – bl.a. ved at stemme på det ved næstkommende valg.
I december 2022 meldte jeg mig ud af partiet Venstre med følgende begrundelse:
»Det er med stor beklagelse, at jeg af moralske – ikke af idépolitiske eller holdningsmæssige årsager hermed melder mig ud af Venstre. Jeg var medlem i flere år i 00’erne – men forlod Venstre pga. Lars Løkkes lemfældige omgang med brug af medlemskontingent til køb af privat beklædning og bilagsrod. Jeg meldte mig med glæde ind i Venstre igen, da Jakob Ellemann blev ny formand!
Alle over 65 år husker Jens Otto Krags sætning i 1967, da han på trods af det modsatte udsagn gik i samarbejde med SF for at beholde regeringsmagten, idet han udtalte: ”Man har et standpunkt, indtil man tager et nyt”. Det er fint at lade sig overbevise af saglige, faktuelle argumenter, men for mig er det uacceptabelt at lave politisk prostitution, hvor Jakob Ellemann foretog tre store V-vendinger i forhold til før-valget, nemlig: 1. Jeg har ikke tillid til Mette Frederiksen. 2. Venstre går ikke i regering med Socialdemokratiet. 3. En advokatundersøgelse af minksagen er et ultimativt krav – der er helt essentielt i min optik!
Der er ikke kun tale om løftebrud, men om moralsk svigt, hvor flere grundlæggende værdier for mig er blevet groft tilsidesat, nemlig:
– Ansvarlighed og værdighed
– Respekt for retssamfundets principper og tillid til folkestyret
– Ærlighed og troværdighed
– Ordentlighed.«
Nu får Venstres nye ledelse med to erfarne politiske håndværkere i spidsen chancen for at skabe ordentlighed, som også de stakkels minkavlere fortjener – efter et katastrofalt ringe forløb med minkaflivning og udeblevne erstatninger.
Jeg vil derfor gerne bakke op om den nye, midlertidige ledelse – selv om regeringssammenrendet ikke er min kop te.