Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Regneark regerer over fakta og sund fornuft

Ole Chr. OlesenPensionist, Assens

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg har igennem et år forsøgt at sælge mit sommerhus til en pris af 795.000 kr. gennem to lokale ejendomsmæglerfirmaer – indtil videre er huset ikke solgt. Vi har nu modtaget de foreløbige ejendomsvurderinger fra Vurderingsstyrelsen. Den foreløbige vurdering af huset lød på 1.043.000 kr., heraf grundværdi 150.000 kr. Jeg mener at have læst, at man i de nye vurderinger stilede mod en vurdering (for at være sikker på ikke igen at ”skyde” for højt), der ligger ca. 20 pct. under en forventet salgspris. Skatteministeren har yderligere oplyst, at man i særlige situationer kan få ændret den foreløbige vurdering allerede nu, hvis den ikke stemmer med de faktiske forhold – f.eks. i en salgssituation eller lignende.

Jeg søgte derfor om nedsættelse af den alt for høje vurdering efter et skema, jeg fik anvist, og naturligvis med behørig dokumentation. For at ”hjælpe med” foreslog jeg en vurdering på 725.000 kr., heraf grundværdi 100.000 kr., selvom det er væsentligt over reduktionen på 20 pct.

Der kom hurtigt en tilbagemelding med en reduceret ejendomsværdi på 810.000 kr., heraf grundværdi 116.491 kr., hvilket jeg står noget uforstående over for, når jeg ikke kan sælge til 795.000 kr. Jeg ringede derfor og talte med den venlige dame, der havde underskrevet den rettede ejendomsværdi, for at høre, om der foreligger en misforståelse eller fejl. Det gør der ikke, og hun var ikke lydhør for dokumentationen eller det faktum, at jeg ikke har kunnet sælge til 795.000 kr., for regnearket sagde, at de 810.000 kr. skulle være vurderingen, og hun havde ikke beføjelser til at ændre det. Efter en længere samtale gik hun dog med til at ”gå højere op i systemet”, så nu venter jeg spændt på, om regnearket ender som vinder over fakta og sund fornuft. Man kan undre sig over, hvorfor den første vurdering lød på 1.043.000 kr., når regnearket har afgjort, at vurderingen skal være 810.000 kr.