Skal man bruge historien som sandhed, skal man have hele historien med, Per Nyholm
Det kan godt være, at forhandlinger er løsningen på konflikten mellem Israel og palæstinenserne. Men det kommer ikke til at ske i mine børnebørns tid.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Kære Per Nyholm,jeg skriver til dig i anledning af din kommentar i Jyllands-Posten forleden. Det er åbenbart din opfattelse, at den primære årsag til konflikterne baserer sig på Ze’ev Jabotinskijs imperialistiske tilbøjeligheder i perioden fra slutningen af 1800-tallet til cirka 1930. Og det mere væsentlige faktum er, at de seneste års højredrejning i Israel har medført en ulovlig yderligere bebyggelse på Vestbredden og planer om yderligere fordrivelse af de palæstinensiske indbyggere: en skamplet, som jeg mener må og skal medføre internationale fordømmelser.
Men intet af detteberettiger Hamas til at indlede de krigsmæssige terrorhandlinger – og heller de andre gange, de har sendt bomber ind over Israel. På intet tidspunkt har Hamas ønsket at deltage i nogen som helst drøftelser om en fredsslutning. De har konstant forpurret forhandlingerne om fred i Mellemøsten, og mantraet er, at staten Israel skaludraderes.
Lad mig ogsåhenvise til Per Stig Møllers rigtig gode indlæg i JP i sidste uge, hvor han beskriver, hvor mange gange Hamas har sørget for, at de forskellige forsøg på at indlede fredsforhandlinger er blevet stoppet via bomber eller terroraktioner i Israel.
De palæstinensiske ledere i Gazastriben udnytter befolkningen, og lige nu bruger de den civile befolkning fuldstændig kynisk som et våbenskjold.
Og i et lidt større perspektiv bruger Iran og – måske – Syrien den palæstinensiske befolkning som nyttige idioter med henblik på at sikre uro i Mellemøsten, som jo er i disse landes interesse.
Når du nu henviser til en fascistisk jøde – Ze’ev Jabotinskij – som levede for knap 100 år siden, og når du tillægger dennes ideologi som en grund til den nuværende situation, så synes jeg også, at når vi tager de historiske briller på, så er der et par nedslagspunkter, som også skal medtages i denne sammenhæng: Balfour-erklæringen, som i 1917 gav jøderne lov til at oprette en selvstændig stat. At de fire krige, som araberne indledte mod Israel i 1948, 1956, 1967 og 1973, alle var angrebskrige fra Israels naboer.
Det er jo også tankevækkende, at på intet tidspunkt i de seneste 500 år har de arabiske naboer regnet palæstinenserne for noget som helst, og at de kun har set dem som et element til at lave nålestiksoperationer mod Israel.
Det internationalesamfund – herunder Danmark – har i mange år ydet ulandsbistand til indbyggerne i Gazastriben. Fra 2021 til 2025 er der bevilget 450 mio. kr.
Betingelsen – eller hensigten – med bistandsbevillingen er at sikre opretholdelse af menneskerettigheder, demokrati, ligestilling og grøn omstilling.
Jeg tør godt vædde en halv månedsløn på, at disse forudsætninger ikkebliver opfyldt. Angiveligt yder EU lige så meget ulandsbistand til indbyggerne i Gaza som til hele Afrika.
Hvordan kan man i det hele taget acceptere et samfund, som motiverer – eller – tvinger – børn helt ned til 10-årsalderen, at disse hver fredag eftermiddag skal lære at beskyde israelerne på den anden side af hegnet, som skiller Gaza og Israel?
Per Stig Møllerslutter sit indlæg med, at den konflikt skal løses med forhandlinger. Det bliver desværre ikke i min, mine børns eller mine børnebørns tid.