Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Kom forbi og se selv, Ida Auken

Jeg håber, regeringen finder en løsning på CO2-afgiften, som vi alle kan se os i. Uanset om vi er landmænd, forbrugere eller politikere, har vi et fælles ansvar for at passe på vores klima.

Jørgen ClemmensenMælkeproducent, Højslev

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Kære Ida Auken. I et debatindlæg i Jyllands-Posten 29/9 argumenterer du for, at der skal indføres en CO2-afgift på landbruget i Danmark, ellers vil landbruget ikke for alvor komme i gang med den grønne omstilling.

Hvor er det dog dejligt med klimaansvarlighed. Det har Danmark og ikke mindst hele verden brug for. Som mælkeproducent kan jeg ikke andet end sige til dig: ”Velkommen i klubben.”

Dansk landbrug har for længst sat gang i tiltag, som værner om klimaet, mindsker CO2-udslippet og imødekommer forbrugernes efterspørgsel på mere grønne fødevarer. Så at sammenligne dansk landbrug med den tyske bilindustri, der er ved at blive overhalet af kinesiske elbiler, er ikke fair.

På min bedrift forsurer vi gyllen, så den afgiver mindre metan til luften, når den nedfældes.

Når der er høstet, sår jeg efterafgrøder i markerne, som kan optage næringsstoffer fra jorden, så de ikke vaskes ud.

Jeg sår vilde blomsterstriber, der bidrager til biodiversiteten.

Som Arla-leverandør er jeg en del af Bæredygtighedstillægget – et pointsystem, som økonomisk belønner den enkelte landmand for klima- og miljøforbedrende initiativer.

Jeg laver klimaregnskab, og på vores gård har vi et CO2-aftryk på 0,84 kg CO2 pr. liter produceret mælk.

Danske mælkeproducenter har i gennemsnit et CO2-aftryk på omkring 1 kg CO2 pr. kg mælk. Det er et af verdens laveste. Til sammenligning har Indien, som er et af verdens største mælkeproducerende lande, et CO2-aftryk på 2,05. Kina har et CO2-aftryk på 1,68.

En CO2-afgift udelukkende på danske landmænd vil ikke anspore til øget klimaansvarlighed, for vi gør allerede alt det, vi kan. Tværtimod tvinges produktionen til andre lande, hvor CO2-aftrykket er større, og klimaansvarligheden mindre. Desuden vil mange tusinde danske arbejdspladser i følgeindustrien forsvinde. Det tænker jeg ikke er socialdemokratisk politik.

Jeg håber, I i regeringen finder en løsning på CO2-afgiften, som vi alle kan se os i. Uanset om vi er landmænd, forbrugere eller politikere, har vi et fælles ansvar for at passe på vores klima.

Jeg vil gerne invitere dig en tur hjem på vores kvægbrug, så du har lidt baggrundsviden til de kommende politiske drøftelser om en evt. CO2-afgift.

Jeg glæder mig til at se dig.