Familier skal have ret til at vælge frit
Øremærket barsel er en sympatisk idé på papiret, men i virkeligheden er den altødelæggende og sænker trivselsniveauet både for barn og forælder.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan partier som Venstre – ”Danmarks Liberale Parti” – kan gå ind for øremærket barsel, der er en så gennemgribende fratagelse af den enkelte families frihed til at bestemme, hvor mange ugers barsel far eller mor tager. Liberalt er det i hvert fald ikke! De glemmer fuldstændig, at familier er forskellige, og vi har forskelligt arbejde med forskellige arbejdstider. Nogle inde på Christiansborg må indse, at familier ikke bare er et tal på et stykke papir.
En artikel fra organisationen Ligeværd fortæller, at de danske institutioner som folkeskolen og børnehaverne øger mængden af stresshormoner i børn helt ned til etårsalderen grundet manglende personale. Derfor hjælper det ikke at indføre love, som kan tvinge forældre til at sende deres børn i vuggestuer i en tidlig alder, fordi de ellers ikke kan holde øremærket barsel. Og i et land, hvor stress er en folkesygdom, skal vi hellere sørge for at sænke stresshormoner end at øge dem. I en vuggestue er det et normalt syn, at forældre afleverer deres børn grædende. Sådan en situation vil selvfølgelig altid opstå, men jeg tror slet ikke, det gavner hverken barn eller forælder, at den situation skal starte i en så tidlig alder, når det kunne foregå mere smertefrit.
I debatprogrammet ”Blåt Bælte” på 24Syv fortæller faren Daniel Hvoldal om, at han skal sende sit barn, der kun er ni måneder gammel, i institution som konsekvens af øremærket barsel. Gennemsnitsalderen for vuggestuebørn i Danmark ligger på 10,7 måneder. Jeg tror, at gennemsnitsalderen vil falde, i takt med at denne lov bliver hverdag.
Det hjælper heller ikke på manglen af pædagoger, når der kommer flere børn i vuggestuerne. Det vil kun skabe mistrivsel hos børnene og endnu mere stress for de ansatte.
Det burde være op til den enkelte familie, hvem der tager mest af barslen. Jeg kan dog godt se fordelen i, at faderen får tilbudt længere barsel. Men det bør ikke være et krav. Det er slet ikke noget, EU bør blande sig i. Den bedste barsel sker på familiens vilkår. Mennesker er bare forskellige, og det burde politikerne i Danmark samt EU respektere. Den fundamentale ret til at bestemme over sin egen hverdag skal genindføres. Derfor mener jeg, at vi skal afskaffe øremærket barsel som krav og i stedet gøre det til en mulighed.