Vestjyders liv er åbenbart mindre værd end andres
Regionerne er ikke meget bevendte for os, der bor i udkanten. Den seneste spareøvelse, der vil gå ud over akutbilerne, er et gyseligt eksempel på, hvor lidt vestjydernes helbred betyder.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Først lukkede regionsrådet i Midtjylland sygehusene i Tarm og Ringkøbing i Ringkøbing-Skjern Kommune, der arealmæssigt er landets største. Til erstatning blev der placeret akutlægebiler i Tarm og Ringkøbing.
Efter nogle år blev akutlægebilen i Tarm nedlagt, og nu har regionsrådet besluttet at fjerne den sidste akutlægebil i Ringkøbing. Statistikken siger, at den bliver benyttet mindst.
Hvis det er den måde, regionsrådet benytter statistik, så kan man finde besparelser ved at nedlægge afdelingen for statistik i regionen, da afstanden til et hospital også betyder noget. Fra Hvide Sande er der 69,1 km til regionshospitalet i Gødstrup. Her skal Falck-reddere tage sig af akut syge på den lange køretur, indtil disse kan få kvalificeret lægehjælp. Fra Herning til hospitalet i Gødstrup er der 8,9 km. Her kan borgerne få hjælp af en læge på den korte køretur.
Regionen henviser til den lægebemandede helikopter. Hvis man vil gøre den vestjyske lokalbefolkning og de mange turister i området trygge, så placer en helikopter på Stauning Lufthavn, så vil regionsrådet signalere, at også vestjyske liv betyder noget. Men det er givet en dyrere løsning end at bevare akutlægebilen.
Men er der overhovedet brug for de besparelser på akutlægebilerne, der er meget vigtige for borgernes tryghed?
For nogle år siden gennemgik jeg en mindre operation på sygehuset i Herning. Bagefter fik jeg en mail fra regionen med en tilfredshedsundersøgelse. Den gad jeg ikke besvare. Så gik der en kort tid, så fik jeg et brev med Postnord med de samme spørgsmål. Ganske overflødigt – i hvert fald set fra borgernes synspunkt.
Region Midtjylland har en presseafdeling med en række journalister, der blandt andet skal glorificere regionsrådets arbejde. Bemandingen kan gøre mange provinsaviser misundelige.
Så kære regionsrådsmedlemmer: Ryd dog op i administrationen i stedet for at ramme den borgernære, livsvigtige service. Ellers må man give Lars Løkke Rasmussen ret i, at regionerne bør nedlægges, da de ikke formår at løse deres opgaver.