Autocampere deler vandene
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det stigende antal autocampere i det danske sommerland møder kritik. På ferieøen Rømø siger kirkegårdsgraveren, at autocampisterne stjæler vand til deres tanke og tilsviner toiletterne med deres affald.
På Rømø Sydstrand er der konstateret så mange colibakterier i vandet, at det blå flag flere gange er blevet nedtaget. Området har i lokalbefolkningen fået det kedelige tilnavn ”Lortestranden”.
Kommunen mener ikke at vide, hvorfra fækalierne kommer. Hold nu op. Jeg ejer et sommerhus 150 meter fra stranden. Gang på gang har jeg set autocampister tømme deres toiletter på stranden. Der findes gode campingfaciliteter i Danmark. De koster lidt at bruge. Måske derfor foretrækker ”gratisterne” stranden om dagen og p-pladserne om natten. De kalder det frihed.
Antallet af autocampere vokser eksplosivt. Ifølge instituttet Statista var der i 2001 ca. 50.000 autocampere i Tyskland. I de senere år er antallet vokset til 767.000. Tyskerne tegner sig for ca. halvdelen af alle nye camperregistreringer i EU. De tyske myndigheder er restriktive, og alt koster penge. Autocampister skal finde en dertil indrettet plads. Derfor sætter de kursen mod Danmark, hvor de mest bidrager med affald og slidtage på vejene. Senest jeg var på Rømø, så jeg turistbusser køre rundt på stranden.
Det er så trist. Jeg elsker den ø, og jeg har gjort det hele mit liv. Nu minder stranden om en romalejr. Forbyd lastbiler, busser, autocampere og andre store køretøjer adgang til de danske strande. Beboelse på hjul hører hjemme på dertil indrettede pladser, hvor ejerne kan aflevere afføring og affald under ordnede forhold. Gid de danske miljømyndigheder ville tage affære. Tønder Kommune ledet af en borgmester fra Slesvigs Parti gør det næppe.