Hold fingrene fra efterskolerne
Efterskole opbygger ikke bare eksamenskarakter, men menneskelig karakter.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Den såkaldte Reformkommission, som skal komme med idéer til, hvordan »færre unge ender i gruppen uden job og uddannelse«, foreslår at afskaffe 10. klasse, og dermed lukker den de facto landets efterskoler. Magen til hovedrystende forslag skal man da lede længe efter. Efterskolerne løfter netop en opgave i at sørge for, at unge ikke ender uden for job og uddannelse.
Jeg har selv gået i 10. klasse på en efterskole. Karaktermæssigt kunne jeg uden problemer være startet i gymnasiet efter 9. klasse, men de færdigheder, man tilegner sig på efterskole, er ikke nogen, som afspejler sig i eksamenskarakterer. De afspejler sig i ens menneskelige karakter.
Mit efterskoleophold har givet mig venner for livet, lært mig at stå på egne ben, gjort mig usikker over at være i et helt andet miljø end det, jeg var vokset op i, og gav mig derefter selvtillid ved at finde ud af, at det kunne jeg sagtens klare. Det gjorde mig robust. Og hvis det er ikke en evne, som gør én bedre i stand til at gennemføre en uddannelse og få et job senere, ja, så ved jeg ikke hvad. For det er det, som efterskoleophold kan. Det opbygger en som menneske.
Og hvis vi som samfund ikke længere kan se værdien i dét, fordi det ikke nødvendigvis gavner produktiviteten eller arbejdsudbuddet på kort sigt, så vil jeg faktisk mene, at vi har større problemer end manglen på arbejdskraft.