Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Youtube har ageret dybt ansvarsløst

Det kan undre dybt, at et ungt og selvmordstruet menneske kan få lov at lægge videoer ud, som det skete med den formodede gerningsmand i Field's.

Det er med stor undren, at jeg så og oplevede alle de videoer, der blev lagt på Youtube af den formodede gerningsmand fra tragedien i indkøbscentret Field’s på Amager i København. Jeg undrede mig dybt over, at Youtube ikke havde fjernet og blokeret for den slags voldlige vidoer, der b.la viser en ung mand poserer med et stort gevær, som han holder ind imod egen tinding . Samt poserer på gulvet med rød væske, der skal illustrerer blod ud af sin mund. Der lå også link til musikvideoer med musik, der opfordrer til mord og vold.

Hvordan kan det være en mulighed i 2022, hvor man er yderst opmærksom på terrorisme og terror . Hvordan kan en psykisk syg ung mand få lov til denne selvfremstilling på et socialt og verdensomspændende medie som Youtube?

Det undre mig dybt, og jeg mener, at Youtube har været dybt ansvarsløst ved at lade sådanne videoer blive vist på deres platform.

Til sammenligning kan man nævne, da komikeren Trine Gadeberg fik fjernet sin video om drengen Pelle, der kommenterer på livet i Danmark på en humoristisk og kritisk måde. Omkring denne blokering kan man læse i Jyllands-Posten fra 17 marts 2021.

Hvorfor bliver Lille Pelle blokeret, men ikke en mands voldlige selvmordsvideoer og musik, der opfordre til selvmord og vold. Hvordan kunne de videoer få adgang til Youtube, og hvorfor blev politiet ikke kontaktet af tjenesten i disse tider, hvor skoleskyderrier i USA er blevt nærmest noget, der sker flere gange årligt?

Gerningsmanden fra tragedien i Field’s er efter min mening en typisk såkaldt skoleskyder og drabsmand, og vi har set fra USA, at gerningsmænd som ham i Field’s har lagt lignende videoer op, inden de begik deres forbrydelse.

Arbejder Youtube helt isoleret? Har de ikke meldepligt til politiet, når der lægges voldlige vidoer helt ude af kontekst op på deres platform?

Det undre mig dybt at Lille Pelle måtte lide den skæbne at blive fjernet fra Youtube . Han kom dog senere op. Men alligevel. Hvordan kan lille Pelle fra Danmark støde et Youtube-publikum, mens Youtube åbenbart ikke mener, at det ikke gør sig gældende, når der er tale om selvmordsvideoer, som dem gerningsmanden fra Field’s, der tydeligvis havde et sygt sind, lagde op.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.