Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Advokatrådets valg af anklagere i Rigsretten kan kritiseres

Michael Gøtzeprofessor, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I et indlæg i JP 29/10 skriver Jens Christian Nedergaard Justesen, at han er rystet over mit indlæg i JP 26/10 om advokaterne i rigsretssagen mod Inger Støjberg.

Pointen i mit indlæg er, at forsvarernes faglige beredskab i Rigsretten er bedre end anklagernes. Jeg rejser kritik af Advokatrådets valg i 2020 af to advokater – uden relevant faglig erfaring – til rollen som anklagere i rigsretssagen.

I juni i år tabte anklagerne en central del af sagen mod den tidligere minister på grund af fejl i anklageskriftet. Anklagernes honorar betales af skatteborgerne.

Jeg kan gentage, at det er for tidligt at sige, hvem der vinder sagen til sidst.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.