Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

De ældre skylder ikke os unge noget

SF-kandidat i Region Hovedstaden Sadek Al-Amood skriver i et debatindlæg, at de ældre skylder os unge noget efter corona, fordi vores fredagsbar har været online, må man forstå. Selv færdiggjorde jeg mit andet og sidste år på gymnasiet på Teams. Jeg kender til de fredagsbarer, Al-Amood omtaler. Hvordan han kommer derfra til en generationsskat, ved ingen.

Når Al-Amood skriver, at man bør indføre en generationskat, mener han op til flere skatter, der ikke rammer unge særligt hårdt. Han nævner bolig-, aktie- og formueskat. Men fordi den ældre generations levevilkår forringes, får vi unge det jo ikke ét hak bedre.

Jeg er også dybt uenig i Al-Amood præmis om, at vi unge skulle være særligt ramt af corona. Ja, vores uddannelser har været nedlukket, og ja, vores byture sluttede kl. 22, men kan det virkelig måle sig med afdøde familiemedlemmer, livsværker, der går konkurs, og fyringer i stor stil? Til sammenligning har vi unge ventet med at gå i fitnesscenteret og fået vores undervisning serveret online. Det er ikke en konkurrence om, hvem der har haft det værst. Vi har alle ofret noget. Derfor er der ingen af os, der skylder noget til nogen.

Men Al-Amood bringer også nogle vigtige pointer om ensomhed blandt os unge. Ganske rigtigt oplevede 22 pct. af de unge, at de har været ensomme under corona, hvilket er en fordobling. Jeg tror bare ikke, vi løser ensomheden blandt unge med gratis tandlæge og en formueskat. Unge har brug for andre fællesskaber end skolen, så man ikke er afhængig af en lille håndfuld venner. Samtidig skal unges fællesskaber være andet en druk, druk, druk. Det er for ensidigt og uoriginalt.

Jeg hører ofte holdninger som Al-Amoods blandt mine venner, at når vi står i en klima- og coronakrise, ser fremtiden sort ud for os unge. Men med den fortælling glemmer man dog at nævne, at ingen generation har haft det så godt, som vi har det i dag.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen