Smitter det mere at synge salmer i kirken?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg begriber ikke, at kirkeministeren ikke i en fart fjerner de sidste restriktioner i landets kirker. Det er ikke fair, at man forhindrer familie, venner og bekendte i at synge salmer og tage ordentligt afsked med deres kære eller fejre barnedåb, konfirmationer og bryllupper med sang i kirken – når tusindvis af mennesker godt kan synge og holde fodboldfest i Parken! Det er simpelthen hverken i orden eller logisk.
Som reglerne er i dag, er det især borgerne i de mindre sogne og i landsbykirkerne, som rammes af det arealkrav, som er indført. Det overgår min forstand.
Misforstå mig ikke. Jeg mener helt bestemt, at vi er et sted i pandemien, hvor vi sagtens kan holde forsvarlige fodboldfester i Parken – ligesom store dele af vores samfund igen er åbent. Det er helt på sin plads med de lave indlæggelsestal, vi nu oplever. Men det lader til, at kirkeministeren – som tilfældigvis også er kulturminister – har glemt landets kirker, da hun genåbnede fodboldtribunerne.
Mit hjerte bløder for alle de mennesker, der har haft begrænset adgang til at sige farvel til deres kære det seneste halvandet år. Det er ej heller i orden, at hverken bryllupper, konfirmationer og bryllupper kan fejres med alle gæster i kirken – når man i forlængelse af gudstjenesten, godt må mødes til festen i forsamlingshuset eller på restauranten.
Mens pandemien var på sit højeste, var det desværre et nødvendigt onde med restriktioner i landets kirker på lige fod med resten af samfundet. Men når vi nu igen kan gå på restaurant og færdes rundt uden mundbind – så kan vi også synge salmer i kirken på en forsvarlig måde.
Man kan godt tage initiativ helt af sig selv, kære kirkeminister. Træk nu i arbejdstøjet og spred glæde hos de mange danskere, som ønsker at mødes med deres familie og venner i kirken.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.