Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her
  • For abonnenter

Glæden skal frem i litteraturundervisningen i gymnasiet

Det fjerner lysten til at læse, når man skal analysere og fortolke teksten til døde.

Artiklens øverste billede
Mange gymnasieelever​ har den opfattelse, at de tekster, man læser i dansk, er svære og kedelige. Arkivillustration: Rasmus Sand Høyer

Vi skal have glæden frem i litteraturundervisningen i gymnasiet. Mange elever har den opfattelse, at bøger er kedelige, fordi de har været tvunget til at læse, har skullet afkode dem gennem analysemodeller og nærmest har skullet løse litterære gåder på samme måde som matematikopgaver.

I litteraturtekster er der intet facit,

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.