Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her
  • For abonnenter

Kan man nyde kunst og kultur, der ikke skammer sig over noget fra fortiden?

En ting er historie – noget andet er, hvordan kulturelle institutioner forvalter deres nedarvede privilegier i nutiden.

Artiklens øverste billede
Jeg vil ikke anklage nutidens elite på hverken Kunstakademiet, Roskilde Universitetscenter eller Statens Museum for Kunst for mine forfædres fornedrelse. Men jeg kræver, at vi alle kigger fremad, skriver Henrik Bach Mortensen. Arkivillustration: Rasmus Sand Høyer

Det er bemærkelsesværdigt, at store dele af den kulturelle elite i dagens Danmark udøver deres magt og indflydelse fra institutioner, som ikke kan fraskrive sig en arv, der bygger på krænkelse af brede befolkningsgrupper, som f.eks. pligt til at forblive på en bestemt lokalitet, tvangsarbejde for eliten, tvangsudskrivelse til krigstjeneste samt smertefuld og ydmygende afstraffelse uden nogen form for retssikkerhed – men efter magthavernes forgodtbefindende.

De pågældende

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen