Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Ministeren affejer reelle forskelle mellem kønnene som forældede og skadelige kulturelle stereotyper 

Hvor sympatisk det end lyder, er et samfund, der søger at kultivere unge mennesker væk fra deres naturlige interesser i ligestillingens navn, ikke frit. Det er tværtimod totalitært.

Artiklens øverste billede
Arkivillustration: Niels Bo Bojesen

Evolutionspsykologen Steven Pinker har givet en meget præcis diagnose af mennesker, der mener, at der ikke er forskel på kønnene: De er barnløse. De fleste forældre har nemlig ikke svært ved at se, at drenge og piger opfører sig forskelligt.

Vi ved ikke, hvor mange af medlemmerne af Djøf’s ligestillingskomite der har rådgivet ligestillingsminister Mogens Jensen forud for hans indlæg her i avisen i sidste uge, der har børn. Men ud fra indlægget gætter vi på, at det ikke er mange.

Indlæggets præmis er nemlig, at danske unge vælger uddannelse på baggrund af forældede kønsstereotyper, som ministeren nu vil indkalde uddannelsesinstitutionerne til at samarbejde om at gøre op med. Det skal være slut med, at unge vælger uddannelse efter grundløse og skadelige idéer om stærke, mandlige murere og omsorgsfulde, kvindelige jordemødre.

Det feministiske verdenssyn, han udviser i sit indlæg, støtter sig typisk på kulturelle og økonomiske forklaringer, mens naturvidenskabelige perspektiver sparkes til hjørne. Man skulle jo nødig reducere mennesker til slaver af deres biologi.

Indlægget er udslag af en paradoksal situation for ligestillingen. Danmark ligger som nummer to på både EU’s og OECD’s ligestillingsindeks, hvilket blandt andet skyldes, at alle formelle barrierer for mænds og kvinders uddannelsesvalg er væk. Selv om man ikke skulle tro det, vælger mange danske unge alligevel stadig levevej på baggrund af deres køn.

Ministerens konklusion er da også, at formel frisættelse på det ydre plan ikke er nok. Folket skal også hjælpes til at frigøre sig fra deres falske bevidsthed om mande- og kvindearbejde.

Situationen er overraskende, men ikke unik. Tværtimod dokumenterer flere internationale forskningsprojekter, at jo mere ligestillede kønnene er i et samfund, jo mere kønsopdelt er arbejdsmarkedet. Og her sætter de nordiske lande rekord. Ministerens konklusion er heller ikke overraskende.

Det feministiske verdenssyn, han udviser i sit indlæg, støtter sig typisk på kulturelle og økonomiske forklaringer, mens naturvidenskabelige perspektiver sparkes til hjørne. Man skulle jo nødig reducere mennesker til slaver af deres biologi.

Det ønsker vi heller ikke. Men når tværkulturelle undersøgelser viser, at mindre ydre tvang mod forventning fører til mere kønsstereotype uddannelsesvalg, er det værd at se på, hvad pattedyret i os egentlig har gang i.

Her kan forskellene i mænds og kvinders hormoner give os et fingerpeg. Forskning viser nemlig tydeligt, at niveauet af det mandlige kønshormon testosteron er afgørende for børns interesser: Jo højere testosteronpåvirkning et barn udsættes for i fostertilstanden, jo højere interesse har barnet for ting. Jo lavere testosteronpåvirkning, jo højere interesse for mennesker.

Det betyder eksempelvis, at når drenge og piger frit kan vælge legetøj, vælger drenge oftere bilen og piger oftere dukken. For at understrege dette har naturen foræret os et fænomen, som vi aldrig selv bevidst ville replicere i et laboratorium: AGS-piger.

AGS står for ”adrenogenitalt syndrom” og er en medfødt sygdom, der blandt andet giver sig udslag i forhøjet testosteronproduktion allerede fra fostertilstanden. Hos piger med AGS ses en adfærd, vi typisk anser som ’drenget’. Undersøgelser viser, at de typisk foretrækker drengelegetøj frem for pigelegetøj. Og dét selv om de både i deres egne og andres øjne er piger.

Denne anomali bekræfter på et videnskabeligt niveau en stereotypi, de fleste forældre kender. Drenge – her forstået som bærere af et højt testosteronniveau, uanset køn – foretrækker generelt biler frem for dukker.

Og mon ikke det gælder livet igennem?

Kønsfordelingen i danske unges uddannelsesvalg skyldes først og fremmest friheden til at vælge ud fra egne iboende interesser. Og godt for det. Et godt samfund tager hensyn til alle aspekter af mennesket – også det biologiske. Det gør ministeren ikke, når han i sit ideologiske normstormeri affejer reelle forskelle mellem kønnene som forældede og skadelige kulturelle stereotyper.

Hvor sympatisk det end lyder, er et samfund, der søger at kultivere unge mennesker væk fra deres naturlige interesser i ligestillingens navn, ikke frit. Det er tværtimod totalitært.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.