Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Virtuelle læringsrum er begyndelsen på en lang vækstrejse

I et samfund, hvor udviklingen går stærkt, og arbejdsmarkedet forandrer sig med rivende hast, er efteruddannelse et vigtigt element i den livslange læring, som kan sikre, at medarbejderne forbliver relevante for virksomhederne, som på deres side har brug for hele tiden at kunne sørge for, at de ansattes kompetencer udvikler sig i trit med behovet.

Efteruddannelse kan være andet end en gruppe studerende, der møder op i et klasselokale for at modtage undervisning. Siden 2013 har Smartlearning, som er stiftet af de otte erhvervsakademier, tilbudt efteruddannelse på akademi- og diplomniveau i et virtuelt onlineunivers, hvor læringen i vid udstrækning er uafhængig af tid og sted.

Et tilbud, som bliver mere og mere efterspurgt i markedet, hvilket vi selvsagt er glade for. Danske Erhvervsakademier er en førende leverandør af efteruddannelse som traditionel undervisning i klasselokaler på akademierne. Det har mange kvaliteter, men også indlysende begrænsninger.

Uddannelse af voksne mennesker, som både har fast arbejde og familie bliver let til en ekstra belastning i en kalender, som allerede er pakket til bristepunktet, hvis det alt sammen er bundet til et bestemt sted på faste tidspunkter. Smartlearnings virtuelle læringsrum fjerner disse begrænsninger.

Det første hele driftsår var 2014, hvor Smartlearning solgte kurser for 12,2 mio. kr. I 2019 var omsætningen steget til 23,9 mio. kroner. Det totale antal kursustilmeldinger hos Smartlearning er steget fra 1.996 i 2014 til 3.242 i 2019. Den største del er kurser på akademiniveau, som i 2019 udgjorde 2.367 kurser.

Smartlearning arbejder 100 pct. virtuelt, så det samme kursus kan leveres over alt i landet og til lige så mange interesserede kursister, som det skal være. De dygtigste undervisere kan formidle deres viden til alle interesserede uden at støde mod kapacitetsbegrænsninger i den fysiske virkelighed, fordi vi med digitale værktøjer og løsninger kan have dem i det samme virtuelle rum og på den måde skalere knappe lærerressourcer.

Smartlearning kan bruges over alt i Danmark og dermed sikre fuldstændig geografisk ligebehandling. Som tallene viser, har de virtuelle læringsrum succes – vi er overbevist om, at det kun er begyndelsen på en lang vækstrejse, som vil blive til gavn og glæde for virksomheder og medarbejdere i hele Danmark.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.