Fortsæt til indhold
Debatindlæg

”Kan alle se mig, og kan alle høre mig”

Uffe Clausentidligere vicepolitikommissær, Odense NV

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Man ved snart ikke, om man skal le eller græde over DR’s ”Debatten” på DR2, sidst med årets afslutningsudsendelse midt i december, hvor især Pernille Skipper (EL) og Morten Østergaard (R) gjorde sig særligt bemærkede udi kunsten at knevre løs og ødelægge udsendelsen for såvel seerne som de andre paneldeltagere.

Sidstnævnte forstummer, når de to nævnte begynder deres politiske maskingeværer og affyrer lange salver, som afleder debatten til et: ”Kan alle se mig, og kan alle høre mig” – uden skyldig hensyntagen til god debatkultur, hvor man lader modparten komme til orde og for alt i verden ikke afbryder andres synspunkter.

Det minder alt for meget om en børnehave, hvor ungerne skriger og råber i munden på hinanden. Dette til trods for at alle paneldeltagere får at vide, hvad man forventer af ”Debatten”, hvor Clement Kjersgaard appellerer til, at der skal tales pænt.

Der mangler effektiv styring, og det viser Clement Kjersgaard ikke ligefrem, at han er en mester i. Eller også passer det måske meget godt ind i en ny debatkultur for de seere, som forventer mere show end debat?

Clement Kjersgaard optræder som kong Clement og vil gerne have bestemte synspunkter fremmet, da han har en udsøgt evne til at afbryde især borgerlige politikeres synspunkter, så alsidigheden går fløjten. Man spørger uvilkårligt sig selv, hvad i alverden der er formålet med ”Debatten”?

Ældre mennesker, som man efterhånden ikke regner for ret meget i vores samfund, har utroligt svært ved at følge med, selv om de gerne vil orienteres. Handler det hele bare om klapsalver og tilkendegivelser for kong Clement om, at han er noget ganske særligt, eller burde det handle om seriøs debat?

Clement Kjersgaard trænger i mine øjne til en længere ferie – væk fra ”Debatten”. Kan man opfordre DR til at finde en ny ordstyrer til ”Debatten”? Vi er mange, der gerne vil have et bedre debatprodukt for vores licenspenge.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.