Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Rundt i manegen, men vil politikerne gerne?

Jeg giver Henrik Jensen meget ret i hans klumme, ”Taarnet”, om, at vore politikere ofte bliver halet rundt i manegen af diverse journalister, især i tv, men også i de skrevne medier. Det er ofte rædselsfuldt at opleve. Men disse offentlige personer har selv stor skyld i det, mener jeg. Hvorfor finder de sig i det?

Jeg er ret overbevist om, at de i deres voldsomme personlige higen efter at blive vist på tv eller omtalt i aviser så ofte som muligt accepterer behandlingen. Måske er de under så stærk indflydelse af diverse spindoktorer, at de ikke mere har en egen mening. Hvis det er sådan, står det skidt til.

Det ville være velgørende at opleve en politiker, en mand/kvinde af mod, der turde sige fra. Man ville opleve vedkommende som en leder og ikke som et følgagtigt får. Jeg tror, vedkommende ville kunne høste anerkendelse, respekt og forståelse blandt sine tilhørere ved en værdig optræden. Er det ikke netop det, vi ønsker af vore politikere, en rimelig grad af værdighed og selvstændighed?

Uffe Ellemann-Jensen nægtede for år tilbage at blive filmet af en tv-fotograf fra jordhøjde. Han ville ikke latterliggøres eller nedværdiges ved den respektløse behandling. Han turde sige fra. Når ikke medarbejderne i medierne har så megen dannelse eller pli, må ”ofrene” selv sige fra, men det er sjældent, de tør.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen