Mælk og mejerisvineri
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Soulaima Gouranis dekret i kommentaren ”Straight talk” om, hvad mælk skal bruges til, fik mig til at ryste på hovedet. For hvad vedkommer hendes snobbisme egentlig os andre?
Jeg er en af dem, der drikker mælk. Det har jeg nu gjort i 70 år, og hvis ingen voldeligt eller på anden vis ligefrem hindrer mig heri, bliver jeg nok ved. Skal vi endelig bemærke noget om mælk, bør det i mit verdensbillede snarere være at få mejerierne til at holde op med deres homogeniseringssvineri, som reelt kun er bevidst indbygning af forældelse i mælken.
Hvis en karton uhomogeniseret mælk står for længe, bliver den sur. Men sur mælk kan udmærket bruges til dej til franskbrød, til pandekage- eller æbleskivedej, og de sidste to brugsmuligheder kan en families yngste medlemmer sikkert sætte pris på.
Men er mælken homogeniseret, bliver den ikke sur, hvis den står for længe; den rådner. Og så kan den kun bruges til ét: at hælde i vasken.