Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Primadonnaens sande jeg

Ghita Nørbys optræden over for en ung journalist var ikke kun pinlig, den var nedladende og uopdragen. Den unge ”udsendte” fra Radio24syv udførte kun sit arbejde, men blev hånet, før hun begyndte sit job.

Jens Jørgen Larsenafsætningsøkonom, journalist, Juelsminde

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg gider eller orker jeg ikke at kommentere alle Ghita Nørbys skuespilpræstationer. For de er selvsagt unikke. Derimod vil jeg kommentere min noget lidet flatterende oplevelse, da jeg hørte Radio24syv-optagelsen med GN-interviewet. Jeg har lagt øre til meget i mit efterhånden lange liv, men dette interview overskygger alt. GN er så uforskammet, at det grænser til perfiditet. Hvis jeg havde været den unge, høflige journalist, havde jeg pakket mit gear og løbet skrigende væk. Det gjorde Iben Maria Zeuthen imidlertid ikke. Hun rendte ikke af pladsen, men udførte loyalt den mission, hun var blevet sendt ud på.

Pinlig opførsel. Hvordan GN har det, efter at hun har hørt sig selv i interviewet, rager ikke mig. Men oplevelsen må give hende en flov smag i munden. Primadonnaen burde hyre en instruktør, der lærer hende, hvordan man opfører sig over for andre. For der var jo ikke alene tale om små finurlige og charmerende finter. Næh, der var tale om manglende respekt over for et andet menneske og hendes arbejde. GN direkte tilsvinede den unge journalist.

Og det på trods af at hun jo blot var udsendt for at producere et portræt af en offentlig, kendt dansker. Mange har ytret sig om interviewet, og meningerne er delte. Det er vel fair nok. Jeg er blandt dem, som fik nok. Jeg var chokeret. Tænk, at den store skuespiller, som både har spillet Ingeborg Skjern og Marie Hamsun, kan opføre sig så tarveligt, respektløst. Lad mig slutte med at citere Ingeborg Skjerns replik om Mads Skjern i ”Matador”: »Du er jo syg i hovedet.«