Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

»Ja tak, vi skal da have en rødhåret i bestyrelsen«

Den gode bestyrelse er sammensat af mennesker, der matcher hinanden i kompetencer, kvalifikationer og personligheder.

Artiklens øverste billede
Den godt sammensatte bestyrelse kvalificerer sig selvfølgelig ikke ved at have hverken en rødhåret, en brunette, en blondine, en gråhåret, et skaldet æg eller en skægget hipstertype ombord. Arkivillustration: Rasmus Sand Høyer

For nylig sad jeg til et møde med omkring 30 erhvervsledere, heraf 3-4 kvinder. Temaet for snakken var etablering af en given ny offentlig bestyrelse, og d’herrer i spidsen talte varmt for de mange fine – som det blev udtrykt – navne, der var på bordet, og som repræsenterede stærke interessenter som f.eks. Dansk Industri, KL mv.

Alt godt. Var der spørgsmål? Og jo, jeg kunne (selvfølgelig, vil nogen mene) da godt komme i tanke om et:

»Jeg er nysgerrig på jeres øvrige overvejelser omkring bestyrelsessammensætningen. Når nu I har sikret alle formalia, at alle de interessenter, der skal være repræsenterede, har indbragt forslag til bestyrelsesmedlemmer, hvordan er så jeres overvejelser ift. diversitet i form af f.eks. køn, kompetencer, herunder især strategiske og personlige, etnicitet og alder?«

Det gælder jo vækst og udvikling af danske virksomheder. Intet kunne være vigtigere eller mere alvorligt.

Der blev stille i rummet. Så kom svaret: »Nååå, det der diversitet, Marianne, mener du så også, vi skal have en rødhåret ind, ha ha?«

Der blev stille inden i mig. Hvorefter jeg replicerede: »Hvis du anerkender rødhåret som en kvalifikation, så gerne for mig. Jeg kan i øvrigt anbefale, hvor farven kan købes, hvis du skulle få lyst.«

Latter i rummet. Og dirigenten sagde (hastigt?): »Nå, men vi har ikke så meget tid, så vi må vist hellere komme til næste punkt.« Hørte jeg et stille lettelsens suk over, at der ikke var indvendinger mod at gå videre?

I pausen kom flere mænd over til mig og sagde: »Godt, du spurgte, Marianne, så vigtigt.« Hvortil jeg kun kunne svare: »Hvorfor sagde du ikke det under mødet?«

Jeg er helt med på, at det med den rødhårede var et forsøg på at være morsom. Så hvis du læser med, ja, så ved du, at vi to kiggede hinanden i øjnene bagefter og var helt på det rene med hinanden.

Rødt hår, skæg eller et skaldet æg kvalificerer ikke i sig selv. Men som bekendt: Den, som kun tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt. Derfor er der jo flere sider af en sådan morsomhed.

For nej, den godt sammensatte bestyrelse kvalificerer sig selvfølgelig ikke ved at have hverken en rødhåret, en brunette, en blondine, en gråhåret, et skaldet æg eller en skægget hipstertype ombord. Det, der tæller, er, at de har et godt hoved og menneske inden under – og oven over – skægget.

Den gode bestyrelse kvalificerer sig heller ikke alene ved, at dem, der sidder der, repræsenterer de rigtige interessenter, har fine navne, ej heller faktisk, at de gode mennesker på papiret har de rigtige kompetencer – for kompetencer skal jo sættes i spil.

Den gode bestyrelse er sammensat af mennesker, der matcher hinanden i kompetencer, kvalifikationer og personligheder, der passer sammen i et perfekt team, der arbejder sammen i et team, der forstår at rumme forskellighed, der har tid og lyst og energi til at arbejde (sammen) i bestyrelsen, ikke kun sidde i den. Og som ledes af en leder, der forstår sig på mennesker!

Og det er vi nødt til at tale sammen om. At turde udfordre hinanden på det – også under møder i al åbenhed. For hey – det gælder jo vækst og udvikling af danske virksomheder. Intet kunne være vigtigere eller mere alvorligt.

Så kom – lad os nu sammen flytte den her diskussion et meget bedre sted hen – der, hvor vi sikrer, at det er de rigtige mennesker, der kommer ind i bestyrelsen, ikke kun de rigtige navne. Også selv om det måske er bøvlet at grave dem frem i hjørnerne af dansk erhvervsliv, og de ikke alle har gjort sig bemærket i C20-feltet eller laget under.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.