Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vi kan ikke være udrejsecenter bekendt

Khaled Mawedjurist, Kastrup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Integrationsministeren har suget sjælen ud af Udrejsecenter Sjælsmark, som man suger marven ud af en knogle. Der er intet andet tilbage end en bitter smag af håbløshed og elendighed for mange af de mennesker, som bor på udrejsecentret.

Intet demokratisk samfund kan være bekendt at behandle mennesker på en så nedværdigende måde. Formålet med den måde, man har indrettet Sjælsmark på, er at presse og stresse beboerne i en sådan grad, at de selv vælger at flytte hjem til deres egne lande. Det er en kynisk gambling med mennesker.

Man fratager dem basale ting som det at kunne lave mad og have køleskab, ting, vi andre ser som helt naturlige i vores hverdagsliv. Det er fuldstændigt ude af proportioner og er på ingen måde nødvendigt i et demokratisk samfund. At det er et udrejsecenter, er ikke ensbetydende med, at grundlæggende menneskerettigheder og grundnormer sættes ud af funktion. En forbud mod at lade en mor lave mad til sit eget barn må siges at være et lavpunkt for det danske demokrati.

Det er min klare opfattelse, at disse mennesker udsættes for en nedværdigende behandling i strid grundlæggende menneskerettigheder.

Man har fra politisk side bevidst valgt den mest indgribende fremgangsmåde i stedet for at vælge en anden måde at få problemet løst på. Den negative konsekvens – især for børnene – er ukendt, og vi kan kun gisne om, hvilke langvarige negative effekter det kommer til at få for disse stakkels mennesker.

Jeg kender ikke de enkelte beboeres sager, men jeg ved nok til, at der må være en grund til, at de vælger at opholde sig på Sjælsmark fremfor at rejse hjem.

Måden, man behandler disse mennesker på, afspejler på ingen måde Danmarks identitet. Den afspejler kun en kynisk politisk aspiration om at få beboerne på Sjælsmark ud af landet.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.