Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Hærværk mod tog kommer lidt i bølger

DSB har i løbet af sommeren oplevet en stigning i graffitiproblemer, og derfor intensiveres rengøringen af tog.

Arkivfoto: Martin Lehmann/Polfoto
DSB

Kære Geert Larsen, det var med interesse, at jeg læste dit debatindlæg i Jyllands-Posten ”DSB skal have en ledelse, der tager kundernes vurdering alvorligt”, hvor du kritiserer forholdene på vores stationer og i togene særligt i Hovedstadsområdet.

Du indleder med en kritik af, at vores stationer i Hovedstaden er nedslidte og uhumske. Til det kan jeg fortælle, at vi de seneste år har istandsat og moderniseret en lang række af vores S-togsstationer herunder Sjælør, Charlottenlund, Birkerød, Åmarken og Friheden. Vi går frem efter en vurdering af, hvor vi mener, at det største behov er, og det er noget, vi kontinuerligt gør. Til at supplere disse tiltag har vi et fast team af medarbejdere fra vores stationsservice, som hver dag kører rundt og vedligeholder og gør stationerne rene.

Endvidere skriver du, at du er generet af cigaretskodder foran stationerne. Da vi i sin tid indførte rygeforbud i vores tog og på vores stationer, er det rigtigt, at der opstod denne udfordring. Vi har i den forbindelse sat flere askebægre op foran de større stationer, og samtidig har vort personale fokus på at fjerne de skodder, der ikke ender i askebægrene.

En anden af dine anker er, at du bliver mødt med graffitihærværk, når du skal køre i tog. For fire år siden lancerede vi et samarbejde med Banedanmark, hvor vi intensiverede rengøringen af denne type hærværk på vores stationer i Københavnsområdet. Nogle stationer skulle fremover gøres rene hver dag, mens andre skulle rengøres hver uge.

Det har fået mængden af hærværk til at falde, og samtidig afrenser vi graffitien langt hurtigere. Det ændrer dog ikke ved, at kampen mod graffitihærværk stadig er aktuel.

Bestyrelse og ledelse synes ligeglade: DSB skal have en ledelse, der tager kundernes vurdering alvorligt

Hvad angår graffitihærværk på vores tog, skal jeg anerkende, at det er der kommet mere af. Der er ikke antalsmæssigt kommet mange flere, men dem, der bliver lavet, er blevet større og derfor mere synlige. Hærværket kommer lidt i bølger, og for at dæmme op for det sætter vi i udvalgte perioder vagter ind til at holde øje med vores tog, og ud over det har vi en række forebyggende tiltag, som jeg i sagens natur ikke kan komme nærmere ind på her.

DSB bruger hvert år store beløb på at bekæmpe graffitihærværk blandt andet for at skabe pæne tog og øge kundernes tryghedsfølelse. Hærværket er dyrt for os, og vi ville allerhelst bruge pengene, som vi bruger til afrensingen, til andre tiltag, der kunne komme vores kunder til gode.

Vi har allerede i løbet af sommeren noteret os stigningen i problemet, og derfor intensiverer vi i efteråret rengøringen af vores tog, så vi kan komme graffitien mere til livs. Og det vil forhåbentlig bidrage til, at du og andre kunder får en bedre rejseoplevelse.

I forhold til ovenstående punkter kan jeg afslutningsvis fortælle, at vi løbende måler kundetilfredsheden med vores stationers rengøringsstandard og tryghed, og at denne de senere år, hvor DSB har prioriteret området, har været stigende.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
DSB
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: DR kan ”næsten være lige meget”

Morten Uhrskov Jensen
Ordene er Martin Krasniks, og vi må håbe, at vi når dertil, hvor DR lukker og slukker. Men først til lykke med de 20 pct.’s besparelser.

Blog: Skattesnyd koster for os alle

Gitte Seeberg
Hvad enten det drejer sig om kreative løsninger inden for leasing eller inden for eksportgodtgørelse, er roden til alt ondt den værdibaserede registreringsafgift, som vi kender i dag. Det er den, der muliggør, at svindel kan lade sig gøre.

Amerikansk kommentator: Den israelsk-palæstinensiske fredsproces er død

David Ignatius

kommentator, The Washington Post

At tale om palæstinensiske rettigheder nu om dage vækker foragt eller udløser blot en gaben. Palæstinenserne er gårsdagens problem. Selv araberne er trætte af deres stejle krav.
Annonce
Biler
Audis nye elbil vender op og ned på bilnørders sprogbrug
Glem alt om hestekræfter, ventilløft og drejningsmoment. Fremtidens bilnørder snakker om rekuperation, ladetider og vandkølede elektriske drivaksler. Vi var med, da Audi lancerede en af de hidtil mest avancerede af slagsen. 
Se flere
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her