Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Det bliver nok endnu et år med transportpolitikken i slæbegear

Der er behov for en masterplan for infrastrukturinvesteringer, så pengene investeres der, hvor effekten på trængslen er størst.

Arkivfoto: Mik Eskestad

Er du også træt af at sidde i kø? Det er vi mange, der er. Hvad enten det er på vej til og fra arbejde, mens vi er på arbejde, eller når vi holder fri. Desværre bliver problemet ikke mindre. Trafikken vokser i disse år med fornyet hast, og prognoserne tegner et dystert billede. Frem mod 2030 vil trængslen i gennemsnit stige med hele 66 pct.

Det stigende problem med bilkøer er ikke kun et problem for den enkelte dansker, der grundet spildtiden i trafikken kan arbejde mindre og have mindre fritid. Trængslen rammer også i høj grad erhvervslivet, herunder ikke mindst fødevareklyngen, der står for godt hver fjerde lastbil på de danske veje.

Denne transport af danske fødevarer er grundlaget for et erhverv, der beskæftiger næsten 190.000 og genererer en eksport til en værdi af 166 mia. kr. Hvert år spilder danskerne millioner af timer i trafikken – den danske fødevareklynge alene bruger 400.000 timer ekstra i trafikken på grund af trængsel, og det tal vil kun stige, hvis ikke Christiansborg for alvor begynder at fremtidssikre den danske infrastruktur.

Derfor er det nødvendigt, at Christiansborg sætter foden på speederen og prioriterer udviklingen på de danske veje. Når de kommende års økonomiske råderum i finanspolitikken skal prioriteres, er det vigtigt for politikerne at huske, at en bedre infrastruktur er selve grundlaget for den økonomiske vækst.

Uden god mobilitet er det danske arbejdsmarked mindre fleksibelt og konkurrencedygtigt. I en tid med mangel på arbejdskraft giver gode veje og høj fremkommelighed danskerne mulighed for at pendle til arbejdspladser længere fra deres hjem – og til de job, der ligger uden for de store byer.

Infrastrukturen har derfor både direkte og indirekte stor betydning for Danmarks konkurrenceevne. En god infrastruktur er nødvendig, hvis Danmark skal fastholde vores konkurrenceposition ift. andre udenlandske mastodonter.

Som det ser ud nu, venter endnu et år med transportpolitikken i slæbegear, men vi håber, at politikerne snarest vil prioritere den danske infrastruktur. Hvis Danmark skal være beredte på morgendagens udfordringer, er det nødvendigt at kickstarte transportpolitikken. Der er behov for en visionær masterplan for nationale infrastrukturinvesteringer, så pengene investeres der, hvor effekten på trængslen er størst. Til gavn for erhvervsliv og pendlere.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Debat: Strøm tænder håb for millioner

Thomas Gringer Jakobsen
Alene siden 2010 har 40 lande nået målet om at give hele befolkningen adgang til elektricitet. Faldende priser på solcelleteknologi har sat ekstra gang i udviklingen.
Annonce
Bolig
Sådan beskytter du boligen mod vandmasserne
En af konsekvenserne ved klimaforandringerne er mere nedbør og risiko for hyppigere oversvømmelser. Se her, hvordan du sikrer din bolig mod vandet. 
Se flere
Viden
Sygemeldte: Intensiv aktivering gør mere skade end gavn
Ny dansk forskning viser, at det ikke hjælper kun at skrue op for psykologtimer og genoptræning til sygemeldte - tværtimod. I stedet skal arbejdspladserne inddrages. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her