Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Sundhedsplejersker er et 40-årigt forbillede

I disse år fejrer vi 40-årsjubilæet for de danske sundhedsplejersker. Et fællesskab af dedikerede fagfolk, der står på spring for at støtte os fra vores første spæde tid som lille ny i den store verden og som nybagte forældre. De fleste af os husker kun sporadisk vores egen tidlige barndom, men mange af os husker som nybagte forældre følelsen af tryghed, når sundhedsplejersken kom på besøg.

De danske sundhedsplejersker har en helt særlig rolle. De træder til i en afgørende periode for børnefamilier og sikrer børnenes trivsel og udvikling. De følger og støtter familier med gode råd, sunde rutiner og ny viden, så mistrivsel hos både barnet og de nybagte forældre undgås, hvor der er en risiko for dette.

Derfor er sundhedsplejen efter min mening et af de mest betydningsfulde initiativer for forebyggelse i nyere tid. Deres store indsats er klasseeksemplet på et nært sundhedsvæsen, hvor sundhedsplejerskerne tager over, hvor jordemødrene slap – en nær indsats, hvor kommuner og hospitaler arbejder sammen.

Som mor oplever jeg selv, hvordan dygtige sundhedsplejersker yder deres bedste. Først for, at mine børn fik en god start på livet, og siden for, at de forsætter med at trives og udvikle sig. Som ny og uerfaren mor er det en vigtig hjælp, at nogen står parat med svar, når spørgsmålene opstår. Det gjorde sundhedsplejerskerne for mig, og det gør de hver dag til gavn for forældre i Danmark.

Som formand for regionerne glæder det mig, at jordemødre og sundhedsplejersker mange steder har et godt og tæt samarbejde om f.eks. fødselsforberedelse og særlige indsatser for sårbare gravide.

Sammen kan de målrette tilbud og forløb til den enkelte gravide og de enkelte familiers behov. Jeg ser for mig, at endnu flere samarbejder kan medvirke til en tryg start på livet for alle børn og deres familier.

Sundhedsplejerskernes indsats vil vi i Danske Regioner gerne hylde som et forbillede for fremtidens sundhedsvæsen. Sammen med jordemødrene og almen praksis skaber sundhedsplejerskerne en helhedsorienteret indsats, der foregår helt tæt på borgerne med fokus på sundhed og forebyggelse. Derfor skal der først og fremmest lyde et stort tillykke, men også en tak for sundhedsplejerskernes store indsats de seneste 40 år og i fremtiden.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Stephanie Lose, formand for Danske Regioner

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Kronik: Vi ønsker at bygge bro og sikre sammenhæng for patienten
Stephanie Lose (V), Ulla Astman (S), Sophie Hæstorp Andersen (S), Heino Knudsen (S), Anders Kühnau (S)
En ny funktion som ”brobyggersygeplejerske” skal skabe langt bedre patientforløb på tværs af sundhedsvæsenet for at sikre sammenhæng, overblik og tryghed for patient og pårørende.
Kronik: Vores sygehuse gør det fremragende
Tage Søndergård Kristensen
Det er stærkt bekymrende, at politikere ønsker at eksperimentere med sygehusområdet, som fungerer så godt. Synes politikerne, at erfaringerne med Skat, DSB, Post Danmark eller andre statslige institutioner ligefrem er opmuntrende?
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Sådan ser en Ikea-bolig ud

Ikea-familien skal til at bygge sine første boliger i Danmark. Se her hvordan tilsvarende boliger i Sverige ser ud. Finans
Annonce
Annonce
Annonce

Debat: Strøm tænder håb for millioner

Thomas Gringer Jakobsen
Alene siden 2010 har 40 lande nået målet om at give hele befolkningen adgang til elektricitet. Faldende priser på solcelleteknologi har sat ekstra gang i udviklingen.
Annonce
Bolig
Sådan beskytter du boligen mod vandmasserne
En af konsekvenserne ved klimaforandringerne er mere nedbør og risiko for hyppigere oversvømmelser. Se her, hvordan du sikrer din bolig mod vandet. 
Se flere
Søvn er afgørende for studiepræstationen
For lidt søvn kan både gå ud over koncentration, humør og indlæringsevne. Og faktisk kan dele af hjernen sove, mens kroppen egentlig er vågen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her