Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Vi slår fluer ihjel, mens hajen forsøger at æde os

Vi har et hjerneløst overforbrug og lider af en overdreven ligegyldighed over for fremtiden for vores eneste planet

Arkivillustration: Rasmus Sand Høyer

Så er vi her igen. Muslimer, der ikke vil give hånd, og 13-årige piger, hvis mødre har opholdstilladelse, som fluks skal smides ud af Danmark, fordi hvem ved hvorfor. Nyheder i Danmark, når det rigtigt kører for os.

Jeg ved godt, at det krænker dig helt vildt. At det krænker hele dit mindset, at det i bund og grund slet ikke føles rigtigt at læse det her. Der er ingen syndebuk, der er ingen, du kan spytte efter, råbe efter eller hade. Udover dig selv. Og kunne jeg give jer alle et spejl, I kunne spytte efter og råbe af, så havde jeg gjort det, men hvilket ressourcespild ville det ikke være?

Hav orden i fakta, tak

Muslimer er ikke skyld i vores problemer. Kristne er ikke skyld i vores problemer. Det er os selv, vi har at takke for de problemer, vi sidder i lige nu og her. Og jeg betragter ikke det, at nogen ikke vil give hånd, som et reelt problem.

Nogle mandlige præster vil heller ikke give kvindelige præster hånden, men dem landsforviser vi jo sjovt nok ikke, selvom det vel egentlig ville være på sin plads, eftersom muslimske kvinder, der ikke vil give hånd, ikke må få opholdstilladelse? Enhver ved, at det aldrig kommer til at hænge sådan sammen.

Mette Frederiksen afviser Radikale: Udlændingepolitikken ligger fast

Hvad vil du med alle dine udlændingestramninger i en verden, hvor folk dør af sult, mens børn bliver født i krig i en atmosfære, der holder på alt for mange drivhusgasser? Hvordan vil du lade andre sejle i deres egen sø, når vandstanden snart er skyld i, at hele jorden faktisk bare er en sø?

Vi er alle i samme båd. I den samme sø. Og min generation er født ind i en krig, som vi langsomt, men sikkert er ved at tabe, fordi alle simpelthen ignorerer, at den finder sted.

»Jeg lever alligevel ikke, når alt det sker,« siger du, mens dine børnebørn bare kan sidde i sandkassen og vente på, at den enten blæser væk eller bliver så våd, at sandet næsten bliver som ler. Og hva’ søren? Klimaforandringerne er jo bare en del af jordens cyklus, det er bare en slags astronomisk pms, hun skal bare lige rase ud, ik’ og’?

Det er en historie om en race, hvor den ene halvdel åd hele kagebordet med gaffel, bord og stol til dessert for blot at blive overvægtig, mens den anden halvdel dårligt nåede at komme til forfesten.

Guess what. Klimaforandringer er et reelt problem. De findes, og vi er alle skyld i det.

Indrømmet, det kunne da være lækkert, hvis vi bare kunne pege nedad mod den jord, vi står på, og med et uskyldigt blik forklare hinanden, at det er Jorden selv, der har haft fingrene nede i kagedåsen, men al logik og alle videnskabelige undersøgelser, som nu engang er den slags fakta, som vi i udviklede samfund går ud fra, viser jo det modsatte – pålidelige kilder som DMI og FN’s klimapanel peger på, at mennesket har en stor del af skylden i klimaforandringerne.

De resultater fortæller en historie om en art, der ikke kender til stop. Eller nok er nok. Eller ”måske vi bare skulle tage det, vi har brug for, og gemme resten til en regnvejrsdag”.

Det er en historie om en art, hvor den ene halvdel åd hele kagebordet med gaffel, bord og stol til dessert for blot at blive overvægtig, mens den anden halvdel dårligt nåede at komme til forfesten.

Det er en historie om en art, der tramper hinanden ihjel og tramper jorden i stykker og nu endda også kan bryste sig af at være revnende ligeglad med konsekvenserne, fordi den lige pludselig kommer på, at det bare er en stor fed løgn.

Har et hjerneløst overforbrug og en overdreven ligegyldighed med vores eneste planet virkelig konsekvenser? Sikke noget vrøvl. Men muslimer, der vil overtage hele verden og halshugge os alle én for én? Ja, ja, det lyder meget rigtigt. Det vil vi gerne være bange for.

Risikoanalyse: Klimaforandringer giver sved på panden – og højere finansieringsomkostninger

Ved du, hvad jeg er bange for? Jeg er bange for fremtiden. Jeg er bange for en præsident i USA, der ikke engang tror på klimaforandringer, og jeg er bange for en befolkning, der bilder sig selv ind, at dennes største trussel er en religion.

Dét gør mig utryg, og dét giver mig lyst til at grave et stort sort hul for derefter at hoppe ned i det, i håbet om at jeg kan slippe for at skulle se Jorden slå igen, mens vi alle forsøger at slå hinanden halvt ihjel.

Men på den anden side vil jeg gerne have et par billeder af hele herligheden, katastrofer har det jo med at give mange likes, ikke sandt?

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Bryd med bankernes magt, split dem op

Signe Munk
Får vi ikke stækket bankernes magt i samfundsøkonomien, så bliver det fællesskabet, som holder for, når det går galt.

Blog: S bremser dansk økonomi med myter

Morten Løkkegaard
Socialdemokratiet har sammen med fagbevægelsen i årevis pustet til myten om, at østeuropæere, der arbejder i Danmark, dumper lønnen og forringer vilkårene for danskere. Problemet med den fortælling er bare, at det er forkert.

Blog: Informationsdeling ligger ikke i efterretningstjenesters DNA

Nauja Lynge
Alligevel ønsker man nu debat om placeringen af Center for Cybersikkerhed, som blev oprettet som en del af Forsvarets Efterretningstjeneste. Dermed er man så omsider åben overfor både kritik og løsningsforslag.

Amerikansk kommentator: Den israelsk-palæstinensiske fredsproces er død

David Ignatius

kommentator, The Washington Post

At tale om palæstinensiske rettigheder nu om dage vækker foragt eller udløser blot en gaben. Palæstinenserne er gårsdagens problem. Selv araberne er trætte af deres stejle krav.
Annonce
Viden
Kæmpe eksperiment skal øge unges interesse for naturvidenskab
35.000 skolebørn skal ud og finde bakterier i Danmark. Projektet roses for at ville øge unges interesse i naturvidenskab, men det får også kritik for kun at gavne Novozymes. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her