Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Danmark på sin helt egen rute med 25-timersregel på rastepladser

Regeringen piller ved det indre marked og den frie bevægelighed for varer, tjenesteydelser og arbejdskraft.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Mikkel Berg Pedersen

Midt i sommerferien landede der en ubehagelig sag på transportminister Ole Birk Olesens bord. Nogen synderlig opmærksomhed i offentligheden fik den ikke, selv om der ellers var god grund til det.

EU-Kommissionen havde nemlig besluttet at sende regeringen en såkaldt åbningsskrivelse, som er en formel henvendelse fra Kommissionen, når den mener, at et medlemsland gør sig skyldig i traktatbrud.

Sagens genstand er den særlige 25-timersbegrænsning for lastbilparkering på rastepladserne ved motorvejene, som Danmark har indført pr. 1. juli i år.

Med den nye regel må chaufførerne ikke parkere længere end 25 timer på danske rastepladser, når de skal afholde deres lovpligtige hvil. På EU-plan er normen ellers, at chaufførerne må hvile i deres lastbiler i op til 45 timer.

De nye regler blev til i forbindelse med finanslovsaftalen, og formålet med initiativet var klart formuleret i aftaleteksten: »Det skal forhindre, at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på danske rastepladser.« Det er netop denne slet skjulte hensigt, der er faldet EU-Kommissionen for brystet.

Pointen er, at danske chauffører langt nemmere kan køre hjem og holde deres hvil der, mens udenlandske chauffører bliver nødt til at benytte sig af rastepladserne i det land, de befinder sig i, hvis de skal overholde køre-hviletidsreglerne. Og det skal de, ikke mindst af hensyn til trafiksikkerheden.

Den danske 25-timersregel rammer således udenlandske chauffører og transportvirksomheder langt hårdere end danske, og den slags diskrimination strider imod EU-retten.

Men er det et problem, at Danmark har sin egen 25-timersregel? Ja. Som brancheforening for de større danske virksomheder på vejgodstransportområdet er SLD af den opfattelse, at særreglen er skadelig, både på kort og på længere sigt.

På længere sigt er det et stort problem, at regeringen piller ved en af kronjuvelerne i det europæiske samarbejde, nemlig det indre marked og den frie bevægelighed for varer, tjenesteydelser og arbejdskraft.

På kort sigt, fordi tiltaget er omkostningsdrivende og risikerer at forstærke konsekvenserne af de kapacitetsproblemer, som branchen i forvejen oplever på europæisk plan pga. chaufførmangel.

Gør vi transport til og fra Danmark dyrere og mere besværlig at tilrettelægge, vil transportkapaciteten søge andre steder hen. Resultatet vil være højere transportpriser og længere leveringstider for varer til detailhandel og industri. Alt sammen til skade for forbrugere og erhvervsliv.

På længere sigt er det et stort problem, at regeringen piller ved en af kronjuvelerne i det europæiske samarbejde, nemlig det indre marked og den frie bevægelighed for varer, tjenesteydelser og arbejdskraft. Som en lille nation, der lever af at handle med andre, har vi mere end nogen andre interesse i fælles regler, der skal overholdes af alle.

Hvis hvert enkelt EU-land laver sine egne regler af protektionistiske hensyn, vil det være de små lande, der betaler den relativt største pris. Ensartede regler og et velfungerende indre marked burde være en hjertesag for en liberal minister.

Den mest fornuftige løsning vil derfor være, at den danske regering tager kommissionens åbningsskrivelse alvorligt og hurtigst muligt afskaffer den danske 25-timerssærregel. Der skal selvfølgelig gælde de samme regler i Danmark som i resten af Europa.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.