Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Mobilforbud løfter ikke den digitale dannelse

Der er et presserende behov for at ruste skoleelever til at kunne begå sig fornuftigt i en virkelighed, der i den grad er digital.

Arkivtegning: Rasmus Sand Høyer

”Få dem væk, de hører ikke hjemme i skolen”, ”vær nu ikke så teknologiforskrækkede”, ”lad os gøre ligesom i Frankrig og lovgive om brug af mobiler”, ”det kan I ikke gøre, den er en del af mig selv!” Sikke en debat der har været om brug af mobiler i skolen på det seneste – og med rette. For der skal tages stilling til, hvilken og hvor stor en rolle mobiltelefoner skal indtage i danske unges daglige liv og læring.

Det handler selvfølgelig også om, hvornår man skal lægge de digitale dimser fra sig og være til stede, om det er i klasseværelser eller ved middagsbordet.

På nogle skoler har man allerede indført forbud og oplevet gode resultater, mens man på andre skoler synes, at det fungerer fint med en mere nuanceret tilgang. Allerede i dag har den enkelte skole nemlig mulighed for at fastlægge regler og retningslinjer for brugen af mobiltelefoner, så spørgsmålet er også principielt – er der virkelig behov for et landsdækkende forbud besluttet fra centralt hold?

Men uanset om man er for eller imod et forbud – lokalt eller nationalt – så kommer vi ikke uden om, at der er et stærkt og presserende behov for at ruste skoleelever til at kunne begå sig fornuftigt i en virkelighed, der i den grad er digital. For ligesom med så mange andre teknologier er der brug for både viden og omtanke, før man trykker speederen i bund og kører af sted på den digitale motorvej med smartphones, sociale medier og alverdens smarte apps – både i og uden for skolen.

Det handler selvfølgelig også om, hvornår man skal lægge de digitale dimser fra sig og være til stede, om det er i klasseværelser eller ved middagsbordet. Men det er meget mere end det; alene udfordringen med digital mobning er massiv. En undersøgelse, vi selv foretog blandt elever i 7.-9. klasse, viste, at over halvdelen (57 pct.) på et tidspunkt har oplevet digital mobning – og at 47 pct. oplever, at digital mobning påvirker klassens fællesskab negativt. Alligevel skal man lede længe efter skolefag, der understøtter elevernes digitale dannelse.

JP mener: Kontrol med mobiltelefoner er en opgave for den enkelte skole, ikke staten

Derfor har vi selv taget initiativ til projektet Wifive – det gode digitale fællesskab, hvor vi i samarbejde med 10 skoleklasser og med rådføring hos fagfolk har udviklet læringsmateriale og et digitalt kørekort, der skal styrke den digitale dannelse og understøtte positive digitale fællesskaber blandt skoleelever. Det hele ligger frit tilgængeligt på wifive.dk, og vores mål er, at 30.000 elever skal igennem et Wifive-forløb og tage et digitalt kørekort. Vores bidrag kan naturligvis ikke stå alene, men forhåbentlig kan det være en god start og fungere som inspiration til at arbejde videre med emnet.

I sidste ende håber vi også, at man fra politisk side hæver ambitionerne og sætter digital dannelse og teknologiforståelse direkte på skoleskemaet, fra yngste til ældste klassetrin. For det er en investering i elevernes fremtid. En investering, der skal sikre, at børn og unge dannes til at blive kompetente borgere, der kan navigere selvsikkert og hensynsfuldt – og udfolde deres fulde potentiale i et samfund, hvor dagligdagen er digital. At opnå det kræver andet og mere end et mobilforbud – så lad os huske at få den digitale dannelse med ind i debatten.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Kronik: Undervisning i et blåt skær er spild af ressourcer
Peter Holdt Christensen
Det er ikke al undervisning i undervisningslokalet, som skal foregå uden skærmbrug, men på den anden side er der grund til, langt oftere end det er tilfældet at forbyde ikkerelevant skærmbrug.
Kronik: Send de stressede hjem og lege med deres unger
Hanna Line Jakobsen
Leg er den perfekte kur mod stress – den eneste bivirkning er glæde. Men mere end halvdelen af de danske familier oplever, at de bruger for lidt tid på leg, og hvert tiende danske barn føler ikke, det har tid til at lege. Det er ulykkeligt for både børn og voksne.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Debat: Strøm tænder håb for millioner

Thomas Gringer Jakobsen
Alene siden 2010 har 40 lande nået målet om at give hele befolkningen adgang til elektricitet. Faldende priser på solcelleteknologi har sat ekstra gang i udviklingen.
Annonce
Bolig
Sådan beskytter du boligen mod vandmasserne
En af konsekvenserne ved klimaforandringerne er mere nedbør og risiko for hyppigere oversvømmelser. Se her, hvordan du sikrer din bolig mod vandet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her