Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Hurra for burkaforbuddet – en sejr for demokratiet

Arkivillustration: Rasmus Sand Høyer

Jeg kunne i princippet være ligeglad med, om nogle få kvinder bærer burka eller ej.

For det første er jeg mand, for det andet er jeg blind – så jeg kan ikke se forskellen.

Alligevel ser jeg bekymret til som indvandrer i Danmark, når radikaliserede miljøer kræver mere og mere af det Danmark, der bredte sine arme ud og modtog dem, da de flygtede fra undertrykkelse og krig.

En undertrykkelse, de forædler her i Danmark ved at fortsætte skikke og traditioner, der hører en anden verdensdel og en anden æra til.

Jeg kan se i mit eget hjemland, Tyrkiet, hvordan demokratiet er blevet svækket, efter at Erdogan kom til magten og legaliserede brugen af slør på uddannelsesinstitutioner og andre offentlige steder.

For et par årtier siden var det forbudt at bære slør disse steder i Tyrkiet – et vigtigt tiltag i sekulariseringens og demokratiets tjeneste.

Intet sted i islam er der belæg for, at kvinder bør gå tildækket.
Det er desværre ved at være fortid nu og viser i dén grad, hvordan ligestilling og demokrati er noget, der skal holdes ved lige hver eneste dag – gennem bevidste, politiske beslutninger og prioriteringer. Hvordan demokratiet smuldrer, hvis ikke vi står vagt om det.

Det er ikke et udtryk for ligestilling, når det ene køn er tildækket fra top til tå, mens det andet køn ikke er. Det er derimod udtryk for en patriarkalsk tankegang – en tankegang, vi skal væk fra.

Når venstreorienterede og feministiske bevægelser her i Danmark ikke kan se, hvor kvindeundertrykkende burkaen er, men dumstædigt hævder, at kvinder i Danmark er frie til at vælge – undrer jeg mig over deres naivitet og totale mangel på kontakt med virkeligheden.

Sådanne udsagn er efter min opfattelse udtryk for en misforstået humanisme, der ikke tager højde for, at vi er nødt til at have en lovgivning, der understøtter et lands helt centrale værdier.

En sådan central værdi her i Danmark er ligestillingen mellem kønnene.

Jeg har selv fire søstre og ville græmme mig, hvis nogen af dem valgte at iføre sig en burka – i et land, hvor de kan færdes trygt på gaden uden at være det mindste tildækkede, hvor de kan uddanne sig og arbejde, helt uafhængigt af mandens vurderende blik.

Manden bør tage ansvaret for sin egen seksualitet og ikke lægge det over på kvinden i form af krav til påklædning.

Intet sted i islam er der belæg for, at kvinder bør gå tildækket. Tværtimod er det et islæt i den arabiske kultur, som vi ikke bør have i et civiliseret, demokratisk Danmark.

Så hurra for burkaforbuddet, der cementerer vores demokrati.

Farvel til den stigende arabisering af Danmark.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Under det amerikanske slør
Mens Danmark indfører tildækningsforbud, er niqab og burka ikke på den politiske dagsorden i USA, til trods for en langt større muslimsk befolkning og hyppigere brug af ansigtsslør. Jyllands-Posten er taget til ”Philadelphias Mekka” for at undersøge, hvordan muslimske miljøer fungerer i nutidens USA, og hvorfor der ikke tales om tildækningsforbud i Trumps Amerika
Debat: Niqab-forkæmper taler med to tunger
Kamal Ahmane
Forretningsmanden og politikeren Rachid Nekkaz støtter de mest åbenlyse symboler på kvindelig undertrykkelse: niqab, burka og burkini.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Debat: Strøm tænder håb for millioner

Thomas Gringer Jakobsen
Alene siden 2010 har 40 lande nået målet om at give hele befolkningen adgang til elektricitet. Faldende priser på solcelleteknologi har sat ekstra gang i udviklingen.
Annonce
Bolig
Sådan beskytter du boligen mod vandmasserne
En af konsekvenserne ved klimaforandringerne er mere nedbør og risiko for hyppigere oversvømmelser. Se her, hvordan du sikrer din bolig mod vandet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her