Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Efter 32 år, hvor jeg blot er ”fulgt med”, er det nok slut

Jeg kan ikke blive ved med at holde fast i argumentet med, at jeg har tillid til min bankrådgiver.

Arkivillustration: Niels Bo Bojesen

I 1985 blev jeg færdig med min uddannelse på Aarhus Universitet – jeg er djøfer. I 1985 havde Djøf en aftale med den daværende bank Bikuben. Aftalen gav efter datidens forhold gode vilkår for medlemmer af Djøf.

Bikuben blev min bank, og studielånet blev i løbet af de kommende år suppleret med et billån og et huslån, og filialen i Aarhus blev skiftet ud med en filial i Sønderborg. Bikuben blev moderniseret og forvandlet til BG Bank, og så på et tidspunkt blev BG Bank fusioneret med eller måske rettere overtaget af Danske Bank.

Jeg har siden 1994 kun haft tre forskellige bankrådgivere, og ja, jeg ved godt, at bankrådgivere først og fremmest er ansat af banken med det formål at tjene penge til banken. Ikke desto mindre lærer man sin bankrådgiver at kende, når man har dem i mange år, og de lærer også én at kende.

Jeg tror, mine rådgivere kender mig som en kunde, der ikke gider ”bank-bullshit” og ikke falder for smarte løsninger. Jeg har gennem årene haft så gode oplevelser med mine bankrådgivere, at jeg har henvist venner og familie til at anvende den samme rådgiver, og dermed den samme bank.

Kommentar: Danske Bank-ledelsen hælder benzin på forargelsesbålet

Det er ikke længe siden, at jeg oplevede en vis tilfredshed med mit mørkeblå betalingskort, men det er efterhånden pinligt at stå med det mørkeblå i forbindelse med betalinger. Dette selv om jeg bare er kunde og ikke aktionær. Jeg oplever et forklaringsproblem, i forbindelse med at det bliver synligt, at jeg er kunde i Danske Bank.

Den ordentlighed, jeg forsøger at udvise i alle andre sammenhænge, som familiemedlem, som ven, som leder, som kollega og som menneske, bliver virkelig sat på en prøve, når jeg så ”vælger” at have mit pengemæssige samarbejde med Danske Bank.

Man kan mene, at det er udtryk for naivitet, når jeg ikke har haft betænkeligheder tidligere, da der har været masser at kritisere ved Danske Bank før hvidvasksagen, men jeg har haft det udgangspunkt, at der er forhold, der kan kritiseres, men det er der også i forbindelse med alle de andre banker.

Men hold da op, nu er grænsen for, hvad jeg kan forsvare som kunde i banken, da nået. Jeg kan ikke blive ved med at holde fast i argumentet med, at jeg har tillid til min bankrådgiver Vibeke (hvad jeg fortsat har).

Jeg har indtil videre ikke hørt noget, der giver mig tillid til, at Ole Andersen og Thomas Borgen kan/vil løse hvidvaskproblemstillingen på en ordentlig måde.

Måske skal jeg dermed kaste mig ud i at finde en anden bankforbindelse – efter 32 år hvor jeg blot er ”fulgt med”.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Når det bliver for meget
Her i smørhullet er der hele tiden nogen, som det ikke er let for. Måske skulle man lade være med at spørge folk så meget om, hvordan de synes det går.
Kommentar: Sorte Knud tog ordentligheden med ud af Danske Bank
Steen Rosenbak
At netop Danske Bank er involveret i en af verdenshistoriens største hvidvaskskandaler er kulminationen på to årtiers langsom nedbrydning af bankens kultur. Men banken er ikke den eneste aktør i affæren, der demonstrerer flosset moral.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: DR kan ”næsten være lige meget”

Morten Uhrskov Jensen
Ordene er Martin Krasniks, og vi må håbe, at vi når dertil, hvor DR lukker og slukker. Men først til lykke med de 20 pct.’s besparelser.

Blog: Skattesnyd koster for os alle

Gitte Seeberg
Hvad enten det drejer sig om kreative løsninger inden for leasing eller inden for eksportgodtgørelse, er roden til alt ondt den værdibaserede registreringsafgift, som vi kender i dag. Det er den, der muliggør, at svindel kan lade sig gøre.

Amerikansk kommentator: Den israelsk-palæstinensiske fredsproces er død

David Ignatius

kommentator, The Washington Post

At tale om palæstinensiske rettigheder nu om dage vækker foragt eller udløser blot en gaben. Palæstinenserne er gårsdagens problem. Selv araberne er trætte af deres stejle krav.
Annonce
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her