Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Klynkende tilgang til Danmark

Jens Philip Yazdanis læserbrev gav mig kvalme. Min datters far er iraner, og hun har et iransk navn. Hendes rigtig gode veninde fra gymnasiet er fuldblodsafghaner. Ingen af disse piger, der nu begge har en god uddannelse og er fuldt selvforsørgende, har den klynkende tilgang til Danmark som JPZ. Ingen af pigerne har været udsat for racisme eller “udstødelse” af danske jævnaldrende.

Jeg forstår Özil: Hvorfor skal jeg hylde et hold, der repræsenterer et land, der ikke gider have mig?

Fra min tid som socialrådgiver på døgninstitution kender jeg særdeles godt muslimers tilgang til – manglende – opdragelse af drengebørn, men særdeles stærk kontrol af pigerne. Problemet med mange muslimske drenge er, at der ikke sættes nogen grænser for dem som små (de må alt), og når forældrene senere forsøger at begrænse deres adfærd, er det ofte for sent.

Klanproblemet er stærkt fremherskende. Men det handler om at opføre sig som dansker, respektere danske værdier, droppe perkerdansk etc. Så bliver man respekteret. Ikke ved at give omgivelserne skylden for egen adfærd. Jeg kunne ønske mig, at man i Danmark indførte etik og moral på samtlige uddannelser, og at det blev praktiseret fra vuggestuer til højere læreanstalter.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Det er ikke et mål, at flere skal i folkeskolen

Jens-Kristian Lütken
Det er noget helt særligt dansk, at det brede flertal af befolkningen har råd til at vælge frit mellem folkeskolen eller et privat tilbud.

Blog: 10 sandheder om folkeskolen

Lars Boje Mathiesen
Så ramte et nyt skoleår. Her er 10 ting, som mange partier ikke vil indrømme.
Annonce
Polaroid Originals OneStep 2: Det klassiske Polaroid er tilbage
Fascinationen ved gammel teknologi vil ingen ende tage – hvor irrationel den nu engang kan være. De overmættede og udtværede Instagram-filtre på mobilen er ikke længere nok. Der er kommet stor efterspørgsel på den ægte vare. 
Se flere
Tip: Slip af med sommerkiloene uden straf
Hvad skal der til, for at det søde liv fra sommerferien ikke sætter sig som permanente ekstra kilo på sidebenene? Det giver to ernærings- og træningseksperter deres råd til her. 
Se flere
Viden
Romernes 2.000 år gamle veje præger stadig Europas økonomi
Romerrigets oldgamle vejnet har indflydelse på, at nogle områder i enkelte lande stadig er økonomisk velstillede, mens andre ikke er, konkluderer nyt dansk studie. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her