Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Hvad skal vi med en ”gængs opfattelse”, hvis det står i loven?

Højesteretsdommer, professor Jens Peter Christensen skrev forleden i Weekendpanelet. I Danmark er der religionsfrihed. Det følger både af grundloven og den europæiske menneskerettighedskonvention. Senere: Religionsfriheden er beskyttet i grundloven.

På Folketingets hjemmeside findes en kommenteret udgave af grundloven. Kommentarerne er skrevet af JPC, og jeg er ved henvendelse blevet oplyst om, at »det er den gængse opfattelse, at §67 giver religionsfrihed«. Hvad skal man med en ”gængs opfattelse”, hvis det står i loven? Nej, vel. Det står der ikke.

Der står: Borgerne har ret til at dyrke Gud på den måde, de finder rigtig. Når Gud er skrevet med stort begyndelsesbogstav, tænkes der efter dansk retskrivning på en ganske bestemt ”Gud”. Er det mon Gomateshwara, Buddha, Brahma eller en helt anden, der menes? Jeg har fulgt de gængse regler for tolkning af danske tekster og set i grundloven, hvad der kan støtte en opfattelse af, at der menes en af de nævnte eller måske alle de tusinder af guder, der findes i et utal af religioner. Allerede i §4 ses, at den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke. I §6 står, at kongen skal tilhøre den evangelsk-lutherske kirke. Ingen steder står der, at der kan være tale om ”Gud” i andet end evangelisk-luthersk forstand. Det er ubegribeligt, at man kan få en anden opfattelse. Ellers skal man have den opfattelse, at evangelisk-luthersk betyder islamisk, hinduistisk, buddhistisk eller alt og dermed intet.

Hvem er jeg, at jeg går i rette med en jurist, ovenikøbet en højesteretsdommer? Tja, jeg er smedesvend, jeg er i stand til at læse dansk, og i de kredse, hvor jeg færdes, har man en helt anden opfattelse af grundloven end den, der her forfægtes. Ved at følge med i medierne ses, at det blandt jurister tilsyneladende er den gængse opfattelse, at de 12 års fængsel, som lovgiverne har fundet passende for grov voldtægt, nok betyder i omegnen af to år, at det er ”ude af proportioner” at udvise stærkt voldelige udlændinge, eller at man ikke kan udvise udlændinge til afsoning i hjemlandet, fordi cellerne ikke er luksuriøse nok; så jeg mener egentlig ikke, at den gængse opfattelse blandt jurister er et klap bedre end min, tværtimod.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Kronik: Juridiske aspekter af forbuddet mod Loyal to Familia
Lasse Lund Madsen
Hvilket beviskrav kan opstilles i sager om opløsning af en forening? Realiteten er, at det har vi ingen sikker viden om. Der har historisk set kun været ført to sager for domstolene om opløsning af foreninger.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Gavner Dansk Industri Danmark?

Anders Vistisen
Dansk erhvervsliv med Dansk Industri i spidsen vil have flere udlændinge til Danmark. Men det tager ikke selv ansvar for samfundsudviklingen og jamrer konstant.

Per Stig Møller: Her er fem ting, EU skal i gang med nu

Per Stig Møller
Økonomer og erhvervsfolk mener, vi skal have hundredtusinder og millioner flere indvandrere for at løse fremtidens arbejdsmarkedsbehov, men på den måde skifter de jo de europæiske befolkninger ud, og hvornår har vi besluttet det?
Annonce
Test: Suveræn letvægtslaptop med skærm til kanten
Huawei har skabt en let og lækker bærbar med ydelse til det tunge arbejde, skærm der fylder hele rammen samt et imponerende lydsystem med Dolby Atmos 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her