Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Indvandring kræver personligt ansvar

Jeg ønsker, at Danmark skal være et imødekommende land, hvor vi byder mennesker fra hele verden, der vil søge deres lykke her, velkommen. Dog er det åbenlyst, at man ikke kan have åbne grænser og en omfattende velfærdsstat, som økonomen Milton Friedman sagde for årtier siden. Det er simpelthen ikke rimeligt at pålægge danske skatteborgere at betale for andre menneskers søgen efter lykke.

Derfor er det helt på sin plads, at man nu tager skridt hen mod at styrke det personlige ansvar hos dem, som indvandrer til Danmark, ved at stramme kravene for tilskud til tolkebistand således at man selv skal betale efter tre års ophold i Danmark. Jeg så dog gerne, at man gik endnu videre og helt fjernede tilskuddet til de personer, som frivilligt har indvandret til Danmark.

Det kan ikke være rimeligt, at statskassen skal smide over 300 mio. kr. efter tolke til personer, som frivilligt har valgt at bosætte sig her. Man har pligt til at påtage sig det ansvar, det er at tilegne sig kompetencer til et brugbart niveau i f.eks. sundhedsvæsnet.

Hvis jeg valgte at flytte til Frankrig for at søge min lykke, vil jeg ikke have nogen som helst forhåbning eller forventning om, at franskmændene ville finansiere mit behov for dansk-fransk oversættelser. Jeg ville dog have en klar forventning om, at franskmændene forventede, at jeg kunne det franske sprog.

Det er på tide, at vi trækker barnepigestatens utallige led af gode intentioner og ansvarsfralæggende tilskudsprogrammer tilbage. Hvis vi skal være et åbent samfund med plads til forskellighed og søgen efter lykke, skal der være åbne grænser, men lukkede kasser. Samfund, hvor folk tager initiativ, og personligt ansvar blomstrer – alternativet er forfald moralsk og økonomisk.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Martin Ågerup ser muslimer uden at se islam

Mikael Jalving
Kultur og islam stikker dybere end til et juridisk eller filosofisk spørgsmål om skyld og ansvar. Kulturer spørger ikke om lov.

Blog: Dansker tur/retur: Lad os være stolte af at være danskere

Anna Thygesen
Det er mig en gåde, hvorfor mange danskere opfatter enhver form for national stolthed som racistisk og udskammer og håner folk, der tillader sig at være stolte over at være danske.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her