Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

”I stedet for at lytte til opråb fra provinsen skaffer man sig en dygtig spindoktor”

Politikerne på Christiansborg lever i en markant anden virkelighed end os herude i provinsen.

Arkivfoto: Martin Lehmann

Udkantsdanmark er blevet moderne. Udflytningsplaner, opgør med spøgelsesbyer og økonomiske vismænd til Horsens. Den får ikke for lidt.

Valgkampen nærmer sig med hastige skridt, og politikerne vil gerne ned i øjenhøjde med almindelige mennesker. De rejser til Folkemødet for at mødes med folket. De stiller sig foran Dagli’Brugsen for at dele foldere ud. De besøger det lokale foreningsliv for at trykke hænder.

De bevæger sig uden for Christiansborgs mure for at komme tættere på almindelige mennesker – i hvert fald for et øjeblik.

Selv om politikerne har travlt med at tale om Udkantsdanmark – og selv om de gerne kommer herud en gang imellem for at skaffe sig en hurtig overskrift i lokalavisen – er der altså ikke mange af dem, der bor her.

I 2014 lavede Ugebrevet A4 en oversigt over politikernes bopæl. Den viste, at halvdelen af folketingspolitikerne bor blandt de rigeste 20 pct. af befolkningen. For højrefløjen boede flere endda blandt de rigeste 10 pct. af befolkningen. Det er et politisk problem, at vi har folketingsmedlemmer, som er opstillet og valgt i kredse over hele landet – samtidig med at de samler sig i stadigt færre postnumre tættere på København.

Det er også et grundlæggende demokratisk problem. Resultatet er nemlig, at politikerne på Christiansborg lever i en markant anden virkelighed end os herude i provinsen.

De møder ikke de mennesker, som er blevet ramt af kommunalreformens voldsomme bølge af centralisering. De møder ikke de børn, der vokser op i fattigdom på grund af kontanthjælpsloftet. De møder ikke de studerende, som må betale i dyre domme for at pendle i timevis til og fra deres uddannelser.

Vi taler meget om, at Folketinget skal afspejle befolkningens uddannelsesbaggrund, at der skal vælges flere kvinder, og at der mangler politikere med nydansk baggrund. Men det er mindst lige så vigtigt, at vores politikere bor og lever i hele landet. For hvad ved man egentlig om provinsen, hvis man kun en sjælden gang imellem sætter sine fødder herude for at klippe en snor? Man ved i hvert fald ikke, hvor meget en lukket skole betyder for udviklingen i en lille landsby. Man ved heller ikke, hvordan utrygheden slår rod, når der igen-igen er snak om at lukke et sygehus.

Blog: “Udkantsdanmark” bløder under ulighed i sundhed

Når man ikke bor og lever her, hvor besparelserne og centraliseringerne rammer, er det nemt at fortabe sig i ministeriernes regneark og teorierne fra statskundskab.

I stedet for at lytte til det helt berettigede opråb fra provinsen om den åbenlyse uretfærdighed i politikernes prioriteringer, skaffer man sig en dygtig spindoktor, som kan give smarte råd til, hvordan man taler til almindelige mennesker.

Jeg bor i Rudkøbing på Langeland. Det tager indimellem et stykke tid at låse hoveddøren op, fordi min nabo insisterer på at give mig et godt råd med på vejen. Og det er heller ikke sjældent, at jeg bliver stoppet i SuperBrugsen, fordi en bekendt er frustreret over Christiansborgs nyeste besparelser.

Men jeg klager ikke, for det er alt sammen en del af at bo og leve side om side med de mennesker, som jeg brænder for at repræsentere. Men hvis nu flere af politikerne på Christiansborg boede herude, kunne det være, at vi langt om længe kunne komme i gang med at udvikle provinsen i stedet for langsomt at afvikle den.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Folketingsvalg
Forsiden lige nu
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her