Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Broer skaber velstand

Faste forbindelser skaber vækst og sammenhængskraft. Næppe mange ønsker sig tilbage til den tid, hvor det tog fem timer at køre fra København til Aarhus over Storebælt, eller syv timer fra København til Bornholm.

Arkivillustration: Rasmus Sand Høyer

Forleden havde JP en leder med overskriften ”Brobryderier”, der udtrykte, at velsagtens havde Storebæltsforbindelsen tjent samfundet med 379 mia. kr., men den havde ikke skabt sammenhængskraft mellem landsdelene, og den havde ikke ændret den centraliseringsproces mod København, som har eksisteret i 400 år. I sin pudsige brofeber kunne JP også konstatere, at den kommende Femern-forbindelse på ingen måde vil skabe sammenhængskraft i Danmark, men alene orientere sig imod syd.

Lad mig sige ganske kort: 379 mia. kr. – det er sammenhængskraft, så det brager. Det er en gevinst, vi alle kan tage og føle på, når vi slipper for at bruge timer på at vente og bølge med færger over Storebælt. Eller Øresund, eller Femern Bælt, når den skønne tid kommer. Jeg tror ikke, der er mange, der ønsker sig tilbage til den tid, hvor det tog fem timer at køre fra København til Aarhus over Storebælt, eller syv timer fra København til Bornholm. Og ikke mange vil ønske sig tilbage til Scandlines’ monopolrederi, når vi kan køre fra København til Hamborg på godt tre timer.

Og det er klart, at en fast Femern-forbindelse, der ifølge mine beregninger giver en samfundsgevinst på 226 mia. kr. over de første 50 år, i særdeleshed integrerer Tyskland og det østlige Danmark og resten af Skandinavien. Og de 226 mia. kr. kommer ikke kun danskere til gode, men også tyskere, svenskere og resten af Europa. Og ja, det bliver integration mellem syd og nord i Europa. Det bliver også en bragende succes, og allerstørst for det, vi i dag kalder Udkantsdanmark i form af Lolland-Falster og Sydsjælland, der både kommer nærmere på København og i allerhøjeste grad tættere på Lübeck og Hamborg.

Hvis JP er bekymret for centraliseringen imod København, så skal vi nok kigge på helt andre faktorer end brobyggeri. Et lille eksempel er måske vores rimeligt strikse kystregulativer, der blev indført under Svend Auken (omtrent samtidig med åbningen af Storebæltsforbindelsen), og som hæmmer byggeri i 300 meter, ja, lejlighedsvis op til tre kilometer fra kysten, medmindre vi taler havnearealer. Da vi alle elsker at bo ved vandet, men ikke kan få lov at bygge huse tæt ved vandet, medmindre vi er i havnearealer, har dette øget koncentrationen af mennesker i de gamle danske havnearealer. Hvilket har givet et byggeboom af dimensioner især i København og Aarhus Ø, hvor titusindvis af mennesker nu bor yderst kystnært.

I øvrigt er jeg slet ikke sikker på, at der bliver centraliseret så meget imod København, som JP skriver: Aarhus, Trekantområdet, Aalborg og selv ikkekystnære Herning er også i fantastisk udvikling, og i mine erhvervsanalyser ser jeg ikke en øget centralisering imod København. Der er nok snarere tale om en fortsat afvandring fra land imod by. Og, kære JP, det er ikke broernes skyld. Faste forbindelser er, næsten uden undtagelsen, altid kæmpe samfundsgevinster og tegn på civilisationens fremskridt. Undtagelsen kunne være – måske – den 1.700 meter lange tunnel, der blev bygget på Vágar (Færøerne) i 2004 for at forbinde bygden Gásaladur (14 indbyggere) med omverdenen. Men selv her tror jeg nu også, at det på langt sigt viser sig at have været en god samfundsmæssig investering.

Ole Egholm, direktør og ejer, Danske Brancheanalyse, Søborg

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Om temaet

Flytningen fra land til by er taget til de seneste år. Jyllands-Posten undersøger, om Danmark er ved at knække over.

Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her