Husk mig for at udvikle sundhedsvæsenet
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
JP bragte 11/6 et debatindlæg af læge Liselotte Rønne, hvor hun kritiserer Akuttelefonen 1813 og Sundhedsplatformen. Hun spørger, om det er de to store fejltagelser, jeg vil huskes for.
Og ja, jeg vil gerne huskes for at være med til at udvikle vores sundhedsvæsen med et tidssvarende og sammenhængende akutsystem og patientjournal. Med Sundhedsplatformen får vi et system, der forbinder en lang række it-systemer og samler alle de funktioner, som medarbejderne bruger mest, f.eks. ved medicinering, dokumentation, stuegang, operationsbooking og bestilling af laboratorieprøver. Ikke mindst får vi et system, hvor lægen i dialog med patienten kan udfylde journalen, og hvor patienten selv kan tjekke sine journaloplysninger på Min Sundhedsplatform, gå i dialog med sundhedspersonalet, se prøvesvar og booke tider, ligesom patienten kan tage sin journal med til sin praktiserende læge på en app på mobiltelefonen.
Du skriver, at mange medarbejdere er utilfredse med deres it, og jeg anerkender, at indførelsen af Sundhedsplatformen ikke er en let opgave. Arbejdsgange er blevet ændret, og det sundhedsfaglige personale har mødt store ændringer i deres måde at arbejde på. Samtidig var der nogle funktionaliteter, som ikke virkede godt nok i begyndelsen, og som vi stadig arbejder på at finde gode løsninger på. Det er en rigtig stor belastning på et i forvejen presset personale. Vi er blevet meget klogere, siden vi for to år siden med stor optimisme satte strøm til Sundhedsplatformen.
Vi har en stor opgave foran os med opgraderingen af Sundhedsplatformen til november, da vi skal overgå til en ny og opdateret version af SP, men i lige så høj grad, fordi Region Hovedstaden som alle andre regioner skal overgå til et nyt landspatientregister. Og vi forsøger at lære af de erfaringer, vi har gjort os med indførelsen af Sundhedsplatformen. Vi har lavet et nyt uddannelseskoncept i samarbejde med hospitalerne, som i langt højere grad fokuserer på oplæring ude på afdelingerne. Og vi forsøger at lægge alle vores brugertest af de nye funktioner i systemet, så tidligt som vi kan, så vi har ordentlig tid til at følge op på de tilbagemeldinger, vi får fra læger og sygeplejersker.
Akuttelefonen 1813 er meget mere end den traditionelle lægevagt. Akuttelefonen giver borgerne et nummer og en indgang til akut hjælp døgnet rundt. Derudover giver vi borgerne en forventet mødetid, og sammen med hospitalerne har Akuttelefonen skabt de korteste ventetider på akutmodtagelserne nogensinde. Der kommer nu ca. 50.000 færre besøgende på akutmodtagelserne. Og vi ser da heldigvis også, at borgerne er tilfredse med kontakten til Akuttelefonen. Dette ved vi fra daglige undersøgelser.
Akuttelefonen modtager i dag ca. 15 klager om måneden af ca. 80.000 opkald, dvs. en klage pr. 5.300 opkald, hvoraf størstedelen vedrører svartider. Siden 2018 har Akuttelefonen besvaret op mod 90.000 opkald om måneden. I 2017 blev halvdelen af alle ca. 945.000 opkald besvaret på under tre minutter, mens 81,7 pct. af opkaldene blev besvaret inden for 10 min.
I dag har Akuttelefonen 1813 sygeplejersker og læger ansat, herunder også læger med speciale i almen medicin, og vi vil gerne have flere almenmedicinere ansat. Regionen har i dag en aftale med både Foreningen af Speciallæger og foreningen Yngre Læger i Lægeforeningen og ser gerne en løsning, hvor der kommer flere almenmedicinere.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.