Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Hvad nu, hvis der blev stemt i øst og vest?

Det er de færreste politikere, som udelukkende er valgt på deres egne stemmer. De fleste har fået god hjælp fra listestemmerne.

JP’s leder langer 12/5 ud efter mig, fordi jeg som Folketingets formand har formastet mig til at have en mening om, hvordan parlamentarismen bør fungere. Havde det så endda været, fordi jeg blandede mig direkte i et politisk anliggende, kunne jeg forstå det. Men her bliver jeg rent faktisk kritiseret for at have en holdning til vilkårene for vores folkestyre – noget, som Folketingets formand vel nok bør gå op i?

Men JP-lederen kaster det helt finmaskede net ud for at finde angrebsflader, efter at jeg har kritiseret uskikken med at fritstille medlemmer, når der skal stemmes om sager, som politikerne af den ene eller anden grund finder følsomme:

Jeg »støtter« sager, som er til fordel for min »egen side«, mener lederen. Vil det sige, at jeg kun må støtte sager, som ikke er til fordel for min egen side? I dette tilfælde handler det om maskeringsforbuddet, men det kunne nøjagtigt lige så godt have handlet om en anden sag.

Det er de færreste politikere, som udelukkende er valgt på deres egne stemmer. De fleste har fået god hjælp fra listestemmerne.

Og så skal jeg da ellers love for, at der er nogle politikere, som er blevet ”chokerede”, fordi det skulle være et brud på grundloven, når man ikke tillader medlemmer af Folketinget at stemme efter deres egen overbevisning.

Måske bliver de mindre chokerede, når de lige husker på, at der ikke som sådan fandtes ”partier” i nutidig forstand, da grundloven blev skrevet? Der er altså en grund til, at vi har partier. Kunne man forestille sig 179 folketingsmedlemmer, som stemmer i øst og vest? Al parlamentarisk virksomhed ville blive lammet på stedet.

Og så er der endnu en væsentlig pointe: Det er de færreste politikere, som udelukkende er valgt på deres egne stemmer. De fleste har fået god hjælp fra listestemmerne. Med andre ord har vælgerne i langt de fleste tilfælde deponeret deres stemme til partiet – og dermed partiets politik – og ikke en tilfældig politiker, der er blevet valgt på stemmerne.

Hvis denne politiker vælger at gå imod partiets politik, har vælgerne svært ved at gennemskue, hvor partiet står, og vælgeren har måske stemt på en helt anden politik, end den, der bliver udført. Set i det lys er JP-lederen helt hen i skoven.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Fodbold uden dommerfejl er ikke fodbold

Jens-Kristian Lütken
Magien forsvinder fra fodbold, hvis den skal være ren og retfærdig

International debat og analyse: Den oversete humanitære krise i Latinamerika

Ninna Nyberg Sørensen
Flere end tre millioner mennesker har forladt Venezuela, hvis økonomiske krise får stadig større konsekvenser for befolkningen. Nabolandene taler om en humanitær flygtningekrise, og flere er i gang med at tage ekstraordinære migrationspolitiske skridt.

Kig til Bornholm: Skab stærke lokale uddannelser

Lars Olsen
Lad os tage et opgør med centraliseringen, der handler om andet end symbolpolitik og trivielle slagsmål mellem hovedstad og provins. Uddannelsessystemet er oplagt.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her