Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Utroværdige metaanalyser

Jeg har snart været læge i 50 år og set et væld af elendigt dokumenterede råd om vores livsstil. Jeg har fundet ud af, at epidemiologer er blandt de mest godtroende i branchen. Desuden elsker de at drage langtrækkende konklusioner om hele befolkningens adfærd på basis af tvivlsomme data.

Da jeg var ung, stod der i metroen i Paris, at det var usundt at drikke mere end en liter rødvin pr. dag. Franskmændene lever stadig ret godt.

Senest den spritnye metaanalyse fra tidsskriftet The Lancet. En amerikansk læge skrev for ca. 20 år siden, at metaanalyse var relateret til analyse som metafysik til fysik. En anden kendt vurdering af metaanalyser er såkaldt Gigo (garbage in garbage out). Hvad er det, der lægges ind? Det væsentligste problem (blandt andre) er, at man blåøjet tror på patienters angivelse af alkoholforbrug. Hvis man i befolkningsundersøgelser ser på, hvor meget folk siger, at de drikker og ser på, hvor meget der sælges, må enorme mængder gå i kloakken, hvilket jeg ikke tror på. Man skal ikke have været læge ret længe for at vide, at patienternes angivelser er helt utroværdige. For mit eget vedkommende indrømmer jeg sjældent, at min kone og jeg deler en flaske vin hver aften. Da jeg var ung, stod der i metroen i Paris, at det var usundt at drikke mere end en liter rødvin pr. dag. Franskmændene lever stadig ret godt. Vi glemmer, at et stort alkoholforbrug ofte er relateret til andre uheldige faktorer såsom højt blodtryk, højt kolesterol, tobaksrygning, sukkersyge, manglende motion og sikkert meget andet, som vi endnu ikke ved så meget om. For eksempel kender vi næsten intet til de genetiske faktorer, som kan være helt essentielle. Dette er et surt opstød, som siger, at man ikke skal tro på alt, hvad man læser. Som sagt har jeg næsten 50 års erfaring med alle de tåbeligheder, man har foreslået.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Det hele skrider for lærerne – men det kan de kun takke sig selv for
Karsten Søberg, fhv. lærer, Glumsø
Lærerne er blevet banket på plads, deres arbejdsvilkår er forringet, deres anseelse styrtdykker, og de fleste andre erhvervsgrupper har overhalet dem i faglighed og løn. Men det er helt deres egen skyld.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Er Søren Pind til fare for folkestyret?

Morten Uhrskov Jensen
Det kan han blive, hvis han fortsætter sine nuværende takter, hvor han ikke afviser censur på nettet.

Blog: Syrien er tabt - til russerne og iranerne

Naser Khader
Trumps utidige udmelding kan have opildnet Assads bror, den brutale Maher, lederen af republikanergarden, til en gang for alle at sætte en stopper for oprørerne med det kemiske giftangreb.

Blog: Tak, Abdel.

Christina Egelund
Det er stærkt, rørende og vigtigt. Jeg blev forleden rørt over et tv-program. Et program, hvor tv-værten Abdel Aziz Mahmoud beskriver sin kamp for at springe ud som homoseksuel. Og hvorfor så nu egentlig det?
Annonce
Hjælp til hvis dit barn ikke kan få venner
Det er vigtigt, at børn forstår at danne relationer til andre. Og hvis det ikke kommer af sig selv, kan de have brug for et puf i den rigtige retning. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her