Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Hvorfor nægter JP at indse det åbenlyse?

I Jyllands-Postens leder 11/3 får lederskribenten hidset sig voldsomt op over, at jeg har formastet mig til at konstatere det ellers fuldkommen åbenlyse vedrørende de igangværende overenskomstforhandlinger: nemlig den kendsgerning, at det mildest talt usædvanlige forløb omkring lockouten af lærerne og det efterfølgende lovindgreb i 2013 har efterladt skader, der skal repareres.

Forløbet i 2013 var et trist eksempel på, hvordan den danske model på det offentlige område ikke bør fungere.

JP mener: DF bekender kulør

Det er stærkt beklageligt, at lærernes arbejdsforhold siden 2013 har været bestemt ved lov og ikke, som på alle andre områder inden for den offentlige sektor, ved overenskomst.

Det mente jeg i 2013, og det mener jeg i dag. Så JP kan bare pakke al sin snak, om at jeg skulle have foretaget nogen form for kovending, langt væk.

Det er i øvrigt også fuldstændig misforstået, at jeg som politiker ikke må udtale mig om så væsentlige forhold vedrørende den offentlige sektor.

Selvfølgelig må jeg det. Vi skal anerkende det vigtige arbejde, der udføres af de ansatte i den offentlige sektor.

Derfor også min inderlige opfordring til at finde en rimelig løsning. Jeg blander mig selvsagt ikke i de konkrete forhandlinger om løn, arbejdstid osv.

Men Danmark har ikke brug for storkonflikt.

Derfor opfordrer jeg stadig til, at man finder et kompromis, alle parter kan leve med.

At en aftale om lærernes arbejdsforhold, som er et resultat af reelle forhandlinger og ikke et ensidigt indgreb, kan være en nøgle til at finde en løsning, så vi undgår en skadelig storkonflikt, burde stå klart for de fleste. Også for Jyllands-Postens lederskribent.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
JP mener: DF bekender kulør
Ultimative krav har aldrig fremmet nogen forhandling, og i den givne situation kan det på ingen måde bidrage, når politiske vendekåber med gustent overlæg bekender kulør.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Tillykke med ministerposten Rasmus Jarlov

Nauja Lynge
Rigsfællesskabet er nu sikret udvikling og fokus. Du er et godt valg for Rigsfællesskabet og for Danmark som arktisk stat
Annonce
Derfor kan vi ikke lade være med at tjekke mobilen
Vores hjerner belønner os for at følge med i verden omkring os, og det er en af årsagerne til, at vi ofte ender i "tjekkekarusellen". 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her