Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Ambulancebehandler: "Lønfesten" er direkte spin

Kære Sophie Løhde, skal vi i det mindste ikke aftale, at I denne gang respekterer forhandlinger ført efter den danske model?

"I øvrigt mangler jeg stadig at få mine tilgodehavender, bl.a. feriepenge, i alt ca. 150.000 kr. (!), som Region Syddanmark ellers havde lovet mig, hvis jeg bare lovede at ville redde situationen og fortsætte med at bemande ambulancerne."Arkivillustration: Rasmus Sand Høyer

Kære Sophie Løhde

Du står og omtaler dit lockoutvarsel som en reaktion på strejkevarsler, der rammer meget vitale og livsvigtige funktioner i staten. Nu hvor disse jobs pludseligt er blevet så livsvigtige, så håber jeg, at du holder inde med din demagogiske tale om medarbejdere i det offentlige, der kun vil tage og ikke give.

Jeg oplever, at den brede befolkning ser alt det, du lukker øjnene for, når det kommer til de offentligt ansatte. Med håbløse bemandingsproblemer, overbelægning som hovedregel, manglende midler til uddannelse og håbløse registreringer og it-systemer. Læreplaner og inklusion uden de nødvendige ressourcer. Fortsæt selv listen, kære minister.

Men kære Sophie Løhde, nu hvor du har erkendt vigtigheden af vores job, kan vi så ikke aftale, at du lige husker, hvad du selv synes, er en rimelig løn?

Jeg er et eksempel på, at denne påståede lønfest ikke bare er usand, men direkte spin. 
For  halvandet år siden blev jeg overdraget fra Bios til Ambulance Syd. (I øvrigt mangler jeg stadig at få mine tilgodehavender, bl.a. feriepenge, i alt ca. 150.000 kr. (!), som Region Syddanmark ellers havde lovet mig, hvis jeg bare lovede at ville redde situationen og fortsætte med at bemande ambulancerne.)

For at kunne sikre mig den samme løn, blev man nødt til at give mig seks (!) løntrin ekstra i forhold til min funktion i en tilsvarende privat virksomhed. Til gengæld kan jeg ikke stige i løntrin resten af min karriere i ambulancetjenesten, uanset om jeg uddanner mig til paramediciner eller andet. Hvad tænker du selv? Hvad ville du finde rimeligt?

Nu har du, Sophie Løhde, erkendt vigtigheden af bl.a. mit job som ambulanceredder, min kones job som sygeplejerske og alle andre offentligt ansatte, der hver dag og nat passer på danskerne, børn, gamle og omsorgssvigtede i deres sværeste stunder i livet, under til tider urimelige forhold. Jeg skal i øvrigt undlade at trætte dig med, hvor udfordrende planlægning og logistik kan være i en familie, hvor far arbejder på døgnvagt, og mor også har skiftende arbejdstider på alle tider af døgnet.

Kronik: Det handler om selve menneske- og samfundssynet – ikke en såkaldt ”lønfest”

Men kære Sophie Løhde, nu hvor du har erkendt vigtigheden af vores job, kan vi så ikke aftale, at du lige husker, hvad du selv synes, er en rimelig løn? Jeg ved jo, at i dit fag finder man f.eks. 15 pct. lønstigning helt rimeligt. 
Det får jeg nok ikke. Jeg kan nemlig ikke selv fastsætte min løn. Hvis jeg er rigtig uheldig, ender du blot med at bruge din magt til at pisse højt og flot på den danske model og fastsætte min løn ved lov, uden at jeg kan gøre noget. Det er set før.

Kære Sophie Løhde, skal vi i det mindste ikke aftale, at I denne gang respekterer forhandlinger ført efter den danske model? Så betaler jeg gerne prisen og støtte til dem, der skal sætte sig så hårdt imod dig og regeringen for at få dig til at åbne øjnene og udvise den samme rimelighed, du/I udviser jer selv, når I fastsætter jeres egne vilkår!

Dette indlæg er oprindeligt bragt på Facebook og gengivet her med tilladelse.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Lillelund: Ridderne af den varme luft

Niels Lillelund
Hvem tør anfægte den gode vilje og det rene hjerte eller bede om dokumentation?
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Kina vil skabe en kunstig måne  

Nauja Lynge
Kineserne siger at ingen kan eje månen. Men man må, som kineser, åbenbart gerne lave sin egen.

Blog: Må vi lige være her

Birthe Rønn Hornbech
Uhyggeligt at fanatikere vil forhindre skatteministeren i at tale med tobaksindustrien

Lillelund: Ridderne af den varme luft

Niels Lillelund
Hvem tør anfægte den gode vilje og det rene hjerte eller bede om dokumentation?
Annonce
Her får safarirejsen en sød afslutning
Langs Kenyas kyst får man nogle af Afrikas bedste badestrande og kulturoplevelser i byer som Mombasa og på øen Lamu. Det er et perfekt sted at skylle støvet af sig efter strabadserne inde i landet, og fra oktober til december er der mulighed for at se pukkelhvaler. 
Se flere
Her får safarirejsen en sød afslutning
Langs Kenyas kyst får man nogle af Afrikas bedste badestrande og kulturoplevelser i byer som Mombasa og på øen Lamu. Det er et perfekt sted at skylle støvet af sig efter strabadserne inde i landet, og fra oktober til december er der mulighed for at se pukkelhvaler. 
Se flere
Åbent brev til byrådet i Odder Kommune
Kære byrådsmedlem. Undertegnede ønsker venligst at stille dig tre spørgsmål. Vi anmoder venligst om et personligt svar, som ikke er afstemt med ”partidisciplinen” udstukket af byrådsmedlem i Odder Kommune Elvin Hansen (S) og borgmester i Odder Kommune Uffe Jensen (V). 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her