Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Hvorfor er somalierne så dårligt integreret?

Samfundet bærer ikke et ansvar for deres integration. Det gør man selv som indvandrer. Når vi selv viser en indsats og vilje til at være en del af Danmark, så kommer samfundet normalt os til undsætning. Men danskerne og det danske samfund skal stoppe med at bebrejde sig selv for somaliernes ulykker og forfejlet integration i Danmark. De bærer selv det ansvar!

Når somalierne ikke vil integrere sig, er det ikke fordi de ikke kan, men fordi de ikke vil, mener Chadi El Cheikh Hassan. Arkivfoto: Gregers Tycho

I disse dage trækker somaliske kvinder store overskrifter i medierne.  Vi har hørt det før, og vi hører det igen og igen. Somaliere er nemme skydeskiver at gå efter, når det kommer til integration og værdipolitikken.  

Jeg kan til tider være meget fordomsfuld. Det indrømmer jeg gerne. Det skyldes måske mine etniske rødder og baggrund. Somaliske kvinder får godt nok dårlig presse for tiden. Og ja, tallene ser da også slemme ud. Med syv ud af ti af dem på offentlig forsørgelse kan de næppe kaldes en integrationssucces. Tallene lyver ikke. Det ser virkelig ikke godt ud. Men er der noget galt med somalierne?

Efter min mening er mændene værst. Kvinderne er bare blevet dovne med tiden, fordi samfundet har opgivet dem og har berøringsangst over for at stille krav.

Den virkelig dårlige historie her er faktisk de somaliske mænd, hvis beskæftigelsesfrekvens ikke er meget over kvindernes. Hvad er deres undskyldning for ikke at få arbejde? I det mindste har kvinderne faktisk ting at se til. De vil ofte gerne ud at arbejde og skabe en tilværelse, men de bliver ofte holdt nede af deres mænd, hvoraf nogle ikke bidrager med andet end kriminalitet og dovenskab og den kat, de tygger på hele dagen. Somaliske mænd, der tygger kat, gør det oftest med ægteskabet som indsats. De somaliske kvinder gider nemlig ikke ægtemænd, der tygger sig skæve om natten og sover hele dagen lang.  Jeg har tit set dem sidde drikke sig fulde i Nørrebro-parken, side om side med de hjemløse på bunden af samfundet.

Derfor hedder khat kat

Hvis manden ikke hjælper til med at sidestille sin hustru og lære hende, at hun skal være selvstændig og uafhængig af mandens økonomi, så sker der intet med kvinderne. De kommer ikke i arbejde, mister lysten og lukker helt ude af samfundet.  De kvinder mangler opbakning fra deres mænd. Problemet bliver videreført til deres børn og efterkommere, hvis den udvikling ikke vendes. Medmindre børnene er beviste og kan se faren ved at være ligesom deres forældre. Normalt når man oplever sine forældre sådan, så vil man forsøge at gøre det modsatte, fordi man taber respekten for dem og forsøger at løsrive sig. Bare det at løsrive sig kan være med livet som indsats. De bliver udsat for social kontrol og overvågning. Det kender vi b.la fra ghettoerne og i parallelsamfundet. Men efter min mening er mændene værst. Kvinderne er bare blevet dovne med tiden, fordi samfundet har opgivet dem og har berøringsangst over for at stille krav. Derfor er det gået galt for dem.

Debat: Vores kulturelle berøringsangst skaber tabere

Somalierne er en af de etniske grupper i Danmark, der har den laveste beskæftigelsesgrad. I 2015 var 28 pct. af de 30-64-årige somaliere i Danmark (34 pct. af mændene og 21 pct. af kvinderne) i beskæftigelse. Blandt 35 opgjorte indvandrergrupper havde kun gruppen med syrisk herkomst en lavere beskæftigelsesgrad.

Somalierne ligger nederst i statistikerne De har også  en helt anden kultur, som er meget svær at forstå og komme tæt på. Og omvendt har danskerne også meget svært ved at inkludere dem som borgere i det her land. Det er meget almindeligt at tale grimt om somaliere, ikke bare blandt etniske danskere, men også og måske især blandt arabere og andre større indvandrergrupper. Men når vi taler dårligt om somalierne skyldes det b.la. de kedelige statistikere og deres ringe tilknytning på arbejdsmarkedet og deres adfærdsmønster i samfundet. Somalierne kommer fra et klansamfund og en stat, der i i årtier har været plaget af krig og elendighed. De færdes som flokdyr og har meget svært ved at indordne sig i vores samfund. Deres stil og mode følger hellere ikke med tiden. Det virker, som om at de mentalt stadig bor i Somalia og ikke i Europa.  Deres udvikling er gået i stå, synes jeg. Når vi ser de kedelige tendenser, så bliver den danske befolknings tolerance også mindre, og respekten og substansen forsvinder.

Personlig og ærligt så er jeg nok værre end den etniske dansker, når det kommer til min fordomme om somalierne. Det kan godt være, at vi bliver en smule racistiske og lidt dehumaniserende, når vi omtaler dem i medierne, men jeg mener faktisk ikke, at det vores skyld. Den har mange af dem selv været med til at fremprovokere med deres opførsel og ligegyldighed over for det danske samfund.

Jeg kan huske, at jeg under min barndom i Birkerød i 90’erne havde etniske danske kammerater. Jeg er vokset op som en dreng lidt under middelklassen, men min venners familier var resursestærke og velhavende. Og så var de også gode forældre.

Det giver helt klart mening at begrænse tilstrømning af flygtninge fra Somalia – eller et totaltasylstop. For vi må bare konstatere, at velfærdsstaten har tiltrukket en masse mennesker fra ulandene, som på ingen måder bidrager til vores fællesskab og samfund.

I 1992 flyttede en somalisk familie til Birkerød. Familiens børn rendte rundt og tæskede andre børn, som ikke havde gjort dem fortræd. Men for dem var det normalt, at de skulle dominere over de andre unge i byen ved at slå dem og forfølge dem. hvor de end var. Den voldskultur var underlig for mig.

Lars Løkke om somaliske kvinder fra Vollsmose: Man kan sagtens gøre rent, selvom man ikke kan tale dansk

Jeg forstod den ikke, og mine kammerater og jeg forsøgte tit at undgå de somaliske drenge, for hvis de fik øje på os, så fik vi tæsk. Mine venner var "danskersvin", og jeg var "en araber, som var sammen med de vantro danskere". Min mor blev kaldt for en luder, og min søster blev kaldt for en luder.  Det var ganske normalt. Indtil jeg en dag fik nok.  Jeg begyndte at slå igen, når de forsøgte at angribe mig og mine kammerater, og det fik dem til at stoppe. Gardinerne var altid trukket for, og forældrene gjorde intet for at lære dansk eller opdrage deres børn eller fortælle dem, hvad en normal opførsel var. De var simpelthen ligeglade.  De børn er blevet store i dag og er den tabte generation.

Samfundet bærer ikke et ansvar for deres integration. Det gør vi selv. Når vi selv viser en indsats og vilje til at være en del af Danmark, så kommer samfundet normalt os til undsætning. Men danskerne og det danske samfund skal stoppe med at bebrejde sig selv for somaliernes ulykker og forfejlet integration i Danmark. De bærer selv det ansvar!

DF forarger igen på Facebook: Er somaliske kvinder en byrde eller en berigelse?

Når somalierne ikke vil integrere sig, er det ikke fordi de ikke kan, men fordi de ikke vil.  Og den generation er tabt for altid efter min mening. Skaden er sket. Og vi skal ikke bruge flere penge på tåbelige integrationsprojekter. Når man har boet i Danmark i 19 år uden at have tilknytning til arbejdsmarkedet eller kende sproget, så må man selv række hånden ud efter hjælp, hvis man ønske at være en del af den her nation.

Vi kan trøste os med, at deres børn og efterkommere klarer sig lidt bedre på arbejdsmarkedet og uddanner sig langt mere end deres forældre, og det rent faktisk går fremad med den generation. Men det giver helt klart mening at begrænse tilstrømning af flygtninge fra Somalia – eller et totaltasylstop. For vi må bare konstatere, at velfærdsstaten har tiltrukket en masse mennesker fra ulandene, som på ingen måder bidrager til vores fællesskab og samfund. Og samtidig er vi enormt dårlige til at tiltrække mennesker, som skaber værdi for vores samfund og kvalificeret arbejdskraft.

Læs et svar til dette indlæg her:

Et svar til Hassan: Det vil klæde dig at komme med forslag, der kan hjælpe somalierne i landet

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

The Sound of Brexit

Som den gamle musicalklassiker handler brexit om to parter, der skal finde hinanden under vanskelige omstændigheder.
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Kvinde æresdræbt d. 9. september i Århus

Jaleh Tavakoli
Et menneske må være dydig og have ære. Et menneske lever for sin dyd/ære. Kvinder med dårligt blod [af familier der lever uden ære] skal holde sig væk. Kvinder som dig.

Blog: Bryd med bankernes magt, split dem op

Signe Munk
Får vi ikke stækket bankernes magt i samfundsøkonomien, så bliver det fællesskabet, som holder for, når det går galt.

Blog: S bremser dansk økonomi med myter

Morten Løkkegaard
Socialdemokratiet har sammen med fagbevægelsen i årevis pustet til myten om, at østeuropæere, der arbejder i Danmark, dumper lønnen og forringer vilkårene for danskere. Problemet med den fortælling er bare, at det er forkert.

Amerikansk kommentator: Den israelsk-palæstinensiske fredsproces er død

David Ignatius

kommentator, The Washington Post

At tale om palæstinensiske rettigheder nu om dage vækker foragt eller udløser blot en gaben. Palæstinenserne er gårsdagens problem. Selv araberne er trætte af deres stejle krav.
Annonce
Undgå de typiske hygiejnefejl i køkkenet
Glem ikke vandhanen og køleskabshåndtaget i dine rengøringsrutiner. Her kan der gemme sig masser af bakterier, som kan føres videre rundt i køkkenet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her