Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

#NotMe

MeToo-bevægelsen har ingen gang på Jorden, for hvis begge køn skal tage den alvorligt, har I begået den store fejl, at diskussionen har taget et kvantespring fra det, vi kan enes om, nemlig hvordan vi bør behandle hinanden i respekt for vores forskelligheder som mand og kvinde.

Nu kan der ikke koges mere suppe på MeToo. Arkivillustration: Niels Bo Bojesen

Jeg var i tvivl. Skulle overskriften være "Jeg brækker mig" eller "#NotMe". Efter noget betænkningstid faldt valget på #NotMe, da det relaterer mere til det igangværende feministiske modefænomen #MeToo.

Jeg er træt, så uendelig træt. Vi kender vel alle sammen udtrykket ”vi skal høre sandheden fra børn og fulde folk”, hvorfor jeg vil give nogle eksempler på, hvordan nogle af os mænd i gennem meget lang tid har været udsat for det, de moderne kvinder kalder sexchikane.

Mange kvinder er i den senere tid kommet i tanke om, at der vist nok var et eller andet, som  Klaus-Jørgen for over 40 år siden sagde, og som de nu pludselig er kommet i tanke om, at det da så sandelig er det, der har givet dem traumer! Godt, vi har fået MeToo, for ellers var det aldrig gået op for dem. Så validiteten af disse hukommelsessvigt må betragtes som værende rimelig lav. 

I store træk kan man dele kvinder op i tre kategorier, efter de har indtaget alkohol.

Pludselig erindrer jeg også oplevelser, jeg havde i min spæde ungdom.

I en tidlig alder kom jeg i lære som tjener. Uniformen bestod af tilbagestrøget hår, stramme gabardinebukser samt tilhørende laksko. Flot og elegant var jeg. Det var der mange af de kvindelige gæster, som også havde bemærket. Det gav sig udtryk i klap i numsen, påtale om min kropsfigur (som var en kende anderledes end i dag), tilbud om at bringe drikkelse op på værelserne - sagt med smil på læben. Der var udtryk som ”har sådan en ung mand som dig allerede prøvet en erfaren dame?” samt "hvad siger du til at vise mig rundt i byen senere på aftenen?"

Da jeg var gammel nok, tog jeg taxikørekort (min far var vognmand) og havde ”fornøjelsen” af dette erhverv i små 28 år. Nu skal jeg jo passe på ikke at klandre alle kvinder ud fra de oplevelser, I nu skal delagtig gøres i, sådan som kvinder gør over for mændene. Men disse oplevelser gør, at man  – i store træk – kan dele kvinder op i tre kategorier, efter de har indtaget alkohol og dermed åbner for deres tanker, ideer, og livet, som det har formet sig for dem. Der er dem, der bliver kærlige, selv over for en som mig, der ikke har været Guds gave til nogen kvinder, så er der de melankolske, hvor hele verden simpelthen er imod dem, må man forstå, og så er der dem, der vil slås.

På en anden tur var der en moden kvinde, der trak op i nederdelen og slikkede sig om munden, mens hun sagde ”hvad så, lille chauffør?”

Her er det, at jeg gerne vil delagtiggøre jer i nogle af de ”frygtelige oplevelser”, jeg har haft. På en tur med tre kvinder fra en restaurant/værtshus tog hende på forsædet sin hånd lige ned i ”I love you baby” og klemte lidt til, og så spurgte hun, om der var gang i den. Jeg var lige ved at ryge op igennem taget. Jeg bad hende naturligvis om at holde op, men så begyndte en af de andre på bagsædet at nysse mig i nakken og spurgte, om ikke jeg havde lyst til at prøve tre kvinder. Og sådan fortsatte det, selv om jeg flere gange måtte stoppe op og bede dem holde op med deres forehavende. På en anden tur var der en moden kvinde, der trak op i nederdelen og slikkede sig om munden, mens hun sagde ”hva' så, lille chauffør?” og blinkede.  En tredje gang var der en lettere overrislet kvinde, der spurgte, om ikke jeg ville følge med op. 

Kronik: Mænd frygter at blive seksuelt afvist

En af de lidt mere ”grelle og sjove” oplevelser var engang, hvor jeg blev budt på kaffe (og det var kun kaffe!), for der var ikke så meget at lave den tidlige morgenstund, så jeg sagde OK. Det var godt nok i Vollsmose, men her havde jeg trådt mine barnesko, så det gik jo nok. Jeg var ikke mere end lige kommet inden for døren og fået skænket kaffe, før end der fløj fem-seks unger rundt i stuen. Ingen af dem lignede hinanden, og en enkelt mulat var der også imellem. De råbte ”mor, mor, er det vores nye far?” Det kan nok være, der kom mælk i kaffen, og af sted det gik.

Har alle disse oplevelser gennem tiden så givet mig nogle former for traumer? Tjaa måske, jeg ved det ikke, men jeg mener ikke selv at have mærket noget foruroligende til det. Tænk sig, hvis jeg skulle have anmeldt alle disse "overgreb” til politiet, jamen så havde jeg stået deroppe endnu, mange år efter!

Nu er det så, at jeg mener at hele denne diskussion, der er poppet op i MeToo-angrebene, nærmest bliver omvendt vulgær. Alt, hvad der nu vedrører mandekønnet og enhver form for bare den mindste tilnærmelse fra mænds side, bliver gjort til en ulidelig indebrændt seksualitet af nærmest voldelige dimensioner, set gennem det enøjede feministisk parnas. Det er helt elitært, at der i enhver mandsperson gemmer sig et potentielt rovdyr med fråde om munden, hver gang et hunkønsvæsen er i nærheden, må vi forstå.  

Det er blevet en agenda, at nogle få på vegne af alle kvinder, fortæller – nogle gange næsten grædefærdig - at vi nu skal til at belæres om, at tiden, hvor mænd var mænd og kvinder var kvinder, nu er skiftet ud med en kønsløst verdensorden, hvor klimaks har nået uanede højder i selvhævdelsens frådende, feministiske ævl.

Kære selvfede kvinder, I har intet opnået med denne MeToo-sag. Jeres hovedløse standret over hankønsvæsenet er endt ud i intet mindre end en Pyrrhussejr. 

JP mener: #MeToo-bevægelsen ender i #YouToo og fri adgang til at hænge folk ud

De få kvinder, der råber allermest op på grund af mændene velmenende ros, komplimenter og uskyldig flirt, forsøger at transformere dette over til  sexchikane, vulgariteter og ja nærmest ubeskrivelige voldshandlinger. Vorherre bevares.

Mine egne ”sexchikaneoplevelser” derimod skal blot betragtes som kvindelig godhed. For vi må kunne forstå, at "jamen sådan er vi jo, når vi bliver lettere beruset”. Ja goddag mand, økseskaft! Ofte viser det sig, at jeres påstande om sexchikane, kaldet overgreb, er mere postfaktuelle end faktuelle.  Enten er de så gamle, at de kan gå på krykker, eller også mangler objektive fakta. Sådan var det også med Peter Aalbæk. Nogle af historierne om ham var meget gamle, og der har ikke været nogen politianmeldelser.

Filmanmelder i debatindlæg: »Peter Aalbæk følte sig herefter kaldet til selv at fjerne væsken fra mine bryster«

Det, der i USA startede med et fjols af rang, der misbrugte sin magt, har fået (nogle) danske kvinder på barrikaderne med 30-40 år gamle historier, som de knap nok kan huske, hvorfor det – i mine øjne – ofte blot bør betragtes som irrationelle argumenter med udsvævende hukommelsesforskydninger, men nu skal de retfærdiggøres gennem en nyhedshungrende presse, der ellers ikke ville have andet at lave.

Jeg kender ikke forkvinden for det overflødige organ Everyday Sexism, så jeg skal jo ikke insinuere noget som helst, men vil gerne i al stilhed spørge hende: Hvad skyldes dit store engagement? Er du måske selv udstyret med små bryster (hun går jo utroligt meget op i, at fodboldlandsholdet skriger ”store bryster”). Et eller andet må hun have fået galt i halsen, siden hun stiller os mænd op som et stort stereotypt sexhungrende væsen.

Blog: Jeg er feminist og fodboldspiller, og det går nok at synge om store patter

MeToo blevet ophøjet til et mantra, hvor kvinder hver morgen, nærmest som på et børnehavestadie, kaster sig til jorden, hvor de klynkende råber ”også mig, også mig, jeg vil også være med", som var der tale om småbørn, der har fået franarret noget fredagssnolder. Alle skal med på vognen!

Er der slet ingen kvinder tilbage, der lever et helt normalt liv uden krænkelser?

De ældre kvinder, der nu toner frem med alle disse erindringsforskydelser, må vel være et forsøg på at intimidere de yngre kvinder i et forhåbentligt forgæves forsøg på at få dem til at blive nogle skrækslagende nervevrag, der skal gå hvileløst rundt og skal se skygger overalt. Nu har denne ophidsede kvindedebat stået på i lang tid.

Jeg bærer selv rundt på en stor hemmelighed, som jeg nu vil åbenbare for jer. Jeg er nok den, der gennem alle tider – som mand! – der har fået flest krammer af mine kvindelige kolleger. Ja, det er faktisk så grelt, at jeg, med glæde, har skrevet om det i vores fagblad. De kvinder, jeg omgås, er åbenbart gjort af et særligt stof, de ser rasende godt ud, kan tænke selvstændigt og hopper ikke med på hvad som helst

Jeres forsøg på dekadence mellem kønnene vil aldrig lykkes for jer. Alle os, der overlever MeToo, må skuffe jer med at få et godt samliv kønnene imellem, til fælles glæde og begejstring.

Og så sad der – gudhjælpemig  – en mandsperson på TV2 News, med tilbagestrøget pomadehår og næsten tårevædet øjne, og undskyldte – på vegne af mit køn -  på det nærmeste, at han overhovedet er til, og han undskyldte, at mænd er mænd. Det var en ynk af værste skuffe at høre og se på.  

Kvinder betragter tilsyneladende mænd som stereotyper væsner, der senere i livet bliver nogle omvandrende sexmaniacs. Kære kvinder: GLEM DET. Jeres påstandes gyldighed bygger på en ikkeeksisterende forhåndsopfattelse, som ikke blive mere rigtig af, at I går i selvsving.

Sluttelig må jeg skuffe jer, idet jeg – fortsat – agter at rose og komme med store komplimenter til de kvinder, jeg synes, der fortjener en påskønnelse, og skulle nogle af jer af den grund ligge søvnløs, må jeg sige; lær at leve med det. Og endelig kan jeg da komme med en sidste opfordring til jer mandehadere: Tag på kvindeølejr. Der kan I så bekræfte hinanden i alle jeres tåbelige frustrationer og livsanskuelser, og måske vil det være en god idé at medbringe nogle kønsforskere, sociologer samt psykologer. 

Kronik: Efter #MeToo – nu er det på tide, at #MændTaler

MeToo-bevægelsen har ingen gang på Jorden, for hvis begge køn skal tage den alvorligt, har I begået den store fejl, at diskussionen har taget et kvantespring fra det, vi kan enes om, nemlig hvordan vi bør behandle hinanden i respekt for vores forskelligheder som mand og kvinde, til noget så hamrende ligegyldigt som eksempelvis, at Peter Aalbæk hænger i en rebstige fra en helikopter, hvor han finder det festligt at tisse fra.

Nu kan der ikke koges mere suppe på den sag.    

Næste gang, der skal være en eller anden form for prisuddeling, hvor mænd – allernådigst – har fået lov til at deltage, vil jeg foreslå disse mænd, at de alle møder op i helt hvidt tøj.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Dyb krise satte fut i ytringsfriheden

Mikael Jalving
Sandhed er kun sandhed, når den bliver prøvet, trænet og praktiseret på skrift og i tale i mødet med fejltagelser og lyse indfald.

Blog: Thyra Frank er en forbilledlig minister

Søren Nielsen
Ministre skal ikke bedømmes på mængden af lovgivning, som de producerer.
Annonce
Biler
Smart eller tudegrim? Ny koreansk crossover deler vandene
Hyundai går benhårdt efter at skille sig ud fra konkurrenterne i klassen for de små crossovere, og det må man sige, de gør med den nye Kona. Desværre er selve bilen et ganske gennemsnitligt produkt. 
Se flere
Fyld din bolig med stærke Wi-Fi-signaler
Måske skal du have en Mesh-router – i hvert fald hvis du har en stor bolig. Router-typen er det nye, hotte inden for trådløse netværk. Her hjælper vi dig med at sikre Wi-Fi ud i den fjerneste krog. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her